عنوان پایاننامه
بررسی عوامل موثر در شکل گیری تصویر درونی شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت امور شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52125
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- الهه پیدایش
- استاد راهنما
- آرین قلی پور
- چکیده
- هدف از این تحقیق بررسی عوامل کلیدی موثر در شکل گیری تصویر درونی شهر در بین شهروندان شهر تهران می باشد.در انجام این پژوهش از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی(غیرآزمایشی) و از شاخه مطالعات میدانی به شمار میآید . ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه ای مشتمل بر دوبخش اطلاعات جمعیت شناختی و ابعاد موثر در شکل گیری تصویر درونی شهر می باشد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 842/0 به دست آمد و برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوا و روایی سازه(پرسشنامه) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از روش های آمار توصیفی، تحلیل عاملی اکتشافی ، آزمون میانگین، تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. در این تحقیق دوازده بعد شناسایی، و همچنین وضعیت و درجه تاثیر گذاری آنها در شکل گیری تصویر درونی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که در بین شهروندان شهر تهران وضعیت ابعاد مسائل اجتماعی، دانشگاه و آموزش، فرهنگ تجارت و نوآوری، محیط زیست، زیرساخت حمل ونقل و ارتباطات و ترافیک، اقتصاد و تجارت، خویشتن شناسی شهروندان و دامنه ی خدمات نامطلوب و برای سایر ابعاد (جایگاه بین المللی شهر ، جاذبه معماری و شهری، صیانت از آثار تاریخی و فرهنگ وضعیت مطلوب است.همچنین مدل یابی معادلات ساختاری نشان می دهد که اولویت اجزای تشکیل دهنده ی مدل«شکل گیری تصویر درونی شهر تهران »، به ترتیب؛ بعد « اقتصاد و تجارت » ، بعد « دامنه ی خدمات » ، بعد « جایگاه بین المللی شهر »، بعد « زیرساخت حمل ونقل وارتباطات وترافیک » و ... می باشد. واژه های کلیدی: تصویر مکان، تصویر درونی شهر ، تصویر بیرونی شهر ، شهر تهران ، مدل معادلات ساختاری
- Abstract
- Abstract The aim of this research is to study the key factors affecting the formation of the internal image of the city among the citizens of Tehran. In conducting this study, the cluster-sampling method was used. With regard to aim, this study is functional and with regard to the method used for gathering data is a descriptive (non-experimental) research and is considered a field study. The main data gathering tool was interview and a questionnaire including the two sections of demographic information and dimensions affecting the formation of the inner image of the city. Reliability of the questionnaire, using Cronbach's alpha, was obtained as .842 and in order to measure validity of the questionnaire, content validity and structure (questionnaire) validity were used. In order to analyze the research data, descriptive statistics, exploratory factor analysis, average test, confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used. In this research twelve aspects have been identified and also their status and degree of impact on the formation of the internal city image of Tehran were studied. Findings of the research indicate that among the citizens of Tehran the status of the aspects of social issues, university and education, business and innovation culture, environment, transportation, communication and traffic infrastructures, economics and commerce, self-awareness of citizens, and range of services are unsatisfactory and in case of other aspects (international status of the city, architectural and urban attraction, preservation of historical monuments) the status is satisfactory. Also structural equation modeling shows that priority of “formation of Tehran internal city image” model components are respectively; “economics and commerce” aspect, “range of services” aspect, “international status of the city” aspect and “transportation, communication and traffic infrastructures” aspect. Key words: destination image, internal city image, external