عنوان پایان‌نامه

بررسی شیوه های توانمندسازی شبکه فروش (نمایندگان ) شرکت بیمه ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی شیوه های توانمندسازی شبکه فروش (نمایندگان ) شرکت بیمه ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48360
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    محمد حقیقی

    چکیده: امروزه منابع انسانی کارآمد و توانمند ارزشمندترین دارایی و عمده ترین مزیت رقابتی یک سازمان محسوب می گردند. جاییکه در شرایط پرچالش کنونی، سایر منابع مستهک و فناوری ها به سرعت کهنه می شوند، توانمندسازی منابع انسانی می تواند به عنوان یک گزینه برتر بقاء سازمان را تضمین و پیشرو بودن آن را دوام بخشد. این تحقیق کاربردی و به شیوه توصیفی - پیمایشی با عنوان «بررسی شیوه های توانمندسازی شبکه فروش (نمایندگان) بیمه ایران» در زمینه توانمندسازی یکی از مهمترین بخشهای منابع انسانی صنعت بیمه کشور یعنی نمایندگان بیمه ایران با جامعه آماری حدود 4000 نفر به بحث و بررسی می پردازد. در این راستا طی سه فرضیه اصلی و ده فرضیه فرعی سطح توانمندی فعلی نمایندگان شرکت سهامی بیمه ایران، میزان هرکدام از مولفه های توانمندساز در سیاستهای شرکت در رابطه با نمایندگان و رابطه بین سطح توانمندی نمایندگان و ادراک آنان از ارتباط بین توانمندی و شاخصهای بیمه گری ارزیابی گردید. شاخص توانمندی در این تحقیق مدلی تلفیقی ده متغیری مشتمل بر چهار بعد روان شناختی مدل توانمندسازی توماس و ولتهاوس (شامل احساس موثر بودن، احساس شایستگی، احساس معنی دار بودن و احساس حق انتخاب)، چهار بعد مهارتی (شامل مهارت ارتباطات، مهارت بیمه گری، مهارت کار با رایانه، مهارت مدیریت عمومی) و دو بعد سازمانی (شامل تفویض اختیار و حمایت / ارشاد) می باشد. روایی مدل ارائه شده با استفاده از فن تحلیل عاملی بررسی و تایید و به عنوان مدل نهایی پیشنهادی برای توانمندسازی نمایندگان بیمه ارائه گردید. برای بررسی فرضیات از آزمونهای فرض میانگین یک جامعه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. آزمون فرضیه اول نشان داد که توانمندی فعلی نمایندگان بیمه اندکی بیش از حد متوسط است اما به گزینه زیاد نمی رسد. در فرضیه دوم طی ده فرضیه فرعی به بررسی میزان مولفه های توانمندساز در سیاستهای شرکت سهامی بیمه ایران در رابطه با نمایندگان پرداخته شد که برای شش مولفه با رد ادعا میزان این مولفه ها اندکی بیش از حد متوسط (ولی کمتر از گزینه زیاد) و برای دو مولفه احساس شایستگی و احساس معنی دار بودن میزان بالاتر از گزینه زیاد تایید گردید. این در حالی است که برای مولفه های ابعاد سازمانی شامل تفویض اختیار و حمایت / ارشاد عبارات ادعا و نقیض ادعا تایید نشدند بدین معنی که حد آنها از متوس
    Abstract
    Abstract: Nowadays, efficient and capable human resource are most valuable asset and a major competitive advantage for an organization. Where the current challenge conditions, other sources will be amortized and technologies will be old rapidly, human resource empowerment can as a top choice ensure organization survival and leading it improves the durability. This study result of an applied and research-descriptive method survey titled “ evaluate the methods of empowerment Iran insurance co selling network (agents)” in the field of most important part of human resource of the country’s insurance industry empowerment, ie Iran insurance company agents with more than 4000 persons as statistical society. In this regard, via three main hypotheses and ten sub-hypotheses current capability level of Iran insurance company agents, the rate of each enabling component in the company’s policies regarding the agent and relationship between ability level and their perception of relationship between empowerment and insurance indices were evaluated. The empowerment indicator in the study is a combined ten variable model consisting of four dimension of Thomas & Velthouse psychological empowerment model (including: sense of Impact, sense of competence, sense of meaning and sense of choice), four skills dimension (including: communication skills, insurance skills, working with computer skills and general management skills) and two organizational dimension (including: delegation and support\lead). For check and confirmation model validity factor analysis technique was used and then as the final proposed model for empowerment of insurance agents was presented. To evaluate the hypotheses a population mean tests and Pearson correlation coefficient was used. Finally, according to research results some practical recommendation for Iran insurance co about its agents empowerment were presented. Keywords: empowerment, insurance industry, insurance agents, Iran insurance co