عنوان پایاننامه
پژوهشی پیرامون کژنمایی واقعیت با ارجاع به آثار ونگوگ
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52347
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- سمیه محرمی بالان
- چکیده
- در هر دوره¬ی تاریخی، هنرمندان به شکل¬های مختلف نسبت به واقعیات پیرامون واکنش نشان داده¬اند که این واکنش¬ها، بستگی به عوامل فرهنگی، اجتماعی و... دارد. گاهی هنرمند موضوعات خود را غیرمستقیم از واقعیات موجود انتخاب می¬کند؛ واقعیات (طبیعت و رویدادها) تنها، وسیله¬ای هستند برای کسب مهارت، تا هنرمند موضوع خود را که اغلب دینی یا ادبی بوده، به شکلی قابل قبول ارائه بدهد. در دوران جدید تاریخ هنر، اغلب واقعیات پیرامون هنرمند، موضوع تابلوهای وی را می¬سازد. گاهی هنرمند، واقعیات پیرامون خود را چنان تحریف می¬کند که اثر خلق شده هیچ شباهتی با ظاهر عینیات ندارد. کژنمایی واقعیت، یکی از شیوه¬هایی است که برخی از هنرمندان به منظور القای مفاهیم عاطفی خود، آن را به¬کار می¬برند. این هنرمندان، هدف خود را نمایش واقعیت ذهنی (احساس¬ها و هیجان¬ها) قرار می¬دهند، از این¬رو به کژنمایی واقعیت می¬پردازند. در این میان هنرمندان اکسپرسیونیست، با جسارت به کژنمایی واقعیت می¬پردازند و چنان فرم¬ها و رنگ¬ها را دگرگون می¬کنند که اثر خلق شده، با حالات عادی واقعیت کاملاً بیگانه و غریب است. ناخرسندی هنرمند از واقعیات موجود منجر به ناسازگاری وی با جامعه و رویدادهای آن می-شود. نمونه¬ی بارز این ناسازگاری، در زندگی و آثار هنرمندان اکسپرسیونیست دیده می¬شود. الگوی بسیاری از هنرمندان اکسپرسیونیست، ونسان ون¬گوگ است. وی با کژنمایی واقعیت که در برخی از آثارش به خوبی مشهود است، زبانِ خاص خود را می¬یابد تا احساسات ذهنی خود را به نمایش بگذارد. در این پایان¬نامه به بررسی این شیوه¬ی هنری (کژنمایی واقعیت) با ارجاع به آثار ون¬گوگ پرداخته می-شود. کلیدواژه: کژنمایی، کژنمایی واقعیت، اکسپرسیونیسم، ون¬گوگ
- Abstract
- In each historical period, artists react to the external realities in a different way. The reactions depend on the cultural, social and other influential factors. Sometimes, an artist expresses his subjects in an indirect of the existing realities. The realities (nature or phenomena) are only tools to gain skill in order that the artist presents his subjects, mostly religious or literary, in an accepted way. In the recent periods of art history, the external realities form the subjects and themes of an artist’s paintings. Artist sometimes alters the external reality in a way that does not conform to extrinsic reality. Distortion of reality is one of the techniques that some artists utilize to express their own visionary or powerful states of mind. Having the purpose of projecting their own intellectual reality (emotions and excitements), these artists distort the external reality. As a result, an expressionist artist distorts reality intrepidly. The forms and colors are altered in a way that the created work is absolutely different from the normal reality. Dissatisfaction of the artist with the existing reality leads to his alienation from the society and its phenomena. The prototype of this alienation is obvious in the lives of the expressionist artists. The popular figure among the expressionist artists is Vincent Van Gogh. He distorts normal representation of reality which is very plain in some of his works, and finds his own way to project his intellectual emotions. This thesis considers this artistic way of reality distortion, referring to the works of Vincent Van Gogh. Key words: Distortion, Reality distortion, Expressionism, Van Gogh