عنوان پایاننامه
پژوهشی در باب مرزهای نقاشی و تصویر سازی
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50824
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- نازلی عطاییه
- چکیده
- چکیده این پایان¬نامه با عنوان پژوهشی پیرامون تعیین حدود و مرزهای نقاشی و تصویرسازی، با هدف شناخت مرزهایی است که این دو هنر تصویری را از یکدگر متمایز کرده¬ است. بدیهی است که نقاشی و تصویرسازی در بعضی جنبه¬های تجسمی مشترکاتی با یکدگر دارند. نقاشی و تصویرسازی ریشه¬های تاریخی مشترکی دارند بر اساس شواهد و مستندات تاریخ هنر، می¬توان اثبات کرد که نقاشی از تصویرسازی نشأت گرفته¬ است. البته این مرزبندی¬ها به صورت مشخص و دقیق در ابتدا وجود نداشت. هنرمندان بدون اینکه توجهی به تمایزات ساختار نقاشی و تصویرسازی داشته باشند به آفرینش تصویر می¬پرداختند. اما تمایز بین این دو هنر با توجه به گسترش حوزه¬ی ارتباط تصویری و گرافیک و تصویرسازی در عصر حاضر، به چالشی عمیق تبدیل شده و هریک از این دو هنر موجودیتی مستقل و مجزا یافته¬اند. این پژوهش شامل دو فصل می¬باشد. فصل اول به بررسی اجمالی سیر تاریخی تصویر می¬پردازد، که شامل هنرهای تصویری انسان غارنشین، دوره نوسنگی، تمدن¬های اولیه بین-النهرین، تمدن مصر، تمدن اژه و هنر یونان است، سپس با تکیه¬ی بیشتری به کارکرد نقش تصویر در هنر سده-های میانه و دوران رنسانس پرداخته می¬شود و در انتهای فصل دو تصویر در حوزه¬ی نقاشی و تصویرسازی مورد بررسی قرار می¬گیرد. در فصل دوم به بررسی مبانی نظری این دو حوزه پرداخته خواهد شد. ابتدا تعریفی از نقاشی و تصویرسازی ارائه و پس از آن به تبیین حدود مرزهای این دو هنر خواهیم پرداخت. واژگان کلیدی: نقاشی، تصویرسازی، صورت، محتوا، ترکیب¬بندی، چیدمان و ساختار زیبا شناسی تصویر
- Abstract
- Abstract This project on the subject of defining borders and distinctions of painting and illustration, aims to identify the margins that distinguish these two visual arts. Undoubtedly painting and illustration hold in common in some aspects, as they have the same historical roots. According to art history documents, it can be proved that painting is originated from Illustration, although these borders were not defined from the beginning. Artists used to create images without noticing the differences between the nature of painting and illustration. However with the extension of visual communication, graphic design and illustration in the present time, the difference between these two arts turned into a very important issue, and each of them found a new and distinct identity. This research includes two chapters: First chapter has a brief look into the history of picture, including cave art, New Stone Age (The Neolithic), first civilizations of Mesopotamia, Egyptian, Aegean and Greek civilization. Then, with an emphasis on the role of image, it explores the Middle Age and Renaissance. In the second chapter the theoretical basis of these two contexts will be investigated. Firstly a definition of painting and illustration will be proposed and after that the borders and distinctions of these two arts will be clearly stated. Key words: painting, illustration, form, content, composition, installation and structure of aesthetics of image.