ن:بررسی تنوع خط کوفی در کتیبه های ایرانی ع: طراحی حروف متنوع بر اساس خط کوفی بنایی
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52197
- تاریخ دفاع
- ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- مریم قنبریان علویجه
- استاد راهنما
- صداقت جباری کلخوران, یعقوب آژند
- چکیده
- پایان نامه ی حاضر به مسائلی می پردازد که موجب شکل گیری خط بنایی و ایجاد تنوع در آن شده است. پس علاوه برتشریح کلیات و تاریخچه به جنبه های بصری واختصاصاً به تنوع در حروف بنایی پرداخته می شود که از اهداف اصلی این پایان نامه است. حروف خط بنایی با وجود سادگی قابلیت دارند به گونه های متنوعی ظاهر شوند این تنوع در حروف و ترکیب بندی حروف در کتیبه ها مشاهده می شود. انواع حروف بنایی دارای واحد های سازنده ی خاصی هستند که از اصول مشخصی پیروی می کنند.تغییراتی کوچک در این واحدها یکی از عوامل مهمی است که به ایجاد تنوع در حروف کمک می کند. دوره های تاریخی خاص در بردارنده ی سبک های مشخصی از کتیبه ها هستند وبه تکنیک های خاصی تأکید دارند. این تکنیک ها خود عاملی در ایجاد تنوع در خط بنایی هستند. بنابراین، برای داشتن نگاهی دقیق تر، کتیبه ها به شش دسته ی کلی تقسیم شده اند که در نوع حروف تفاوت دارند . به علت وجود تنوع در ترکیب بندی هریک از این شش دسته ، زیرمجموعه هایی نیز دارند. این حروف متنوع دارای اختلافات و تشابهات بسیاری هستند ولی در کل، همه از خطوط بنایی محسوب شده و دارای لحنی مشترک هستند.حروف و کتیبه های بنایی یکی از دستمایه های طراحی گرافیک و به خصوص طراحی نشانه است. خط بنایی نیز مانند بسیاری از خطوط سنتی دیگر گنجینه ای محسوب می شود که داشتن دانش عمیق از این خط می تواند به خلق آثار بدیع کمک شایانی نماید. نگارنده ی سعی دارد مخاطب را با کلیات ، ویژگی های بصری و انواع خط بنایی آشنا کند و در آخر به نمونه هایی از طراحی های معاصر ملهم از آن اشاره شده است چه بسا دیدن این دو نگاه سنتی و معاصر در کنار هم بتواند منبع الهامی برای دیگر طراحان باشد.
- Abstract
- The present thesis deals with the issues which led to the invention of square qufic and the creation of diversity in it. Thus, in addition to the description of general points and the history of the topic, the visual aspects especially the diversity in square qufic, which is itself the main goal of the study, are discussed. Despite their simplicity, the square qufic characters have a great potential to appear in a variety of forms. This diversity is visible in letters and their composition in inscriptions. Square qufic characters are made of special units which follow certain principles. Minor changes in these units is one of the important factors that help the creation of diversity in the characters of square qufic. Particular historical periods entail special styles of Inscriptions and emphasize certain techniques. The techniques themselves bring about variation in square qufic. For a more precise view, the Inscriptions are divided into six main categories which are different in character types. There are still subcategories to the preceding categories due to the variation in their composition. These various characters have many differences and similarities, but in general, all of them are regarded as square qufic sharing the same tone. Letters and inscriptions of square qufic can be inspiring in graphic designing, especially in logo design. Like many other traditional calligraphies, square qufic is a treasure which can help create innovative works on the condition of having a profound knowledge on it. The researcher has tried to make readers familiar with the main factors, visual features and different kinds of square qufic. As a final point, modern samples Inspired by square qufic are presented. It is expected that the comparative representation of the two aspects of modern and traditional views prove inspiring to other designers. Keywords: Square qufic, Ma’gheli, Checkered(Shatranji), Domical stem(Sagheh gonbadi) , Visual structure, Seats(Ko