عنوان پایان‌نامه

ن:کاربرد عکاسی در گرافیک ع: طراحی پوستر



    دانشجو در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ن:کاربرد عکاسی در گرافیک ع: طراحی پوستر" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ارتباط تصویری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53369
    تاریخ دفاع
    ۲۴ شهریور ۱۳۹۰
    دانشجو
    شیوا نیری
    استاد راهنما
    محمد ستاری

    این پایان‌نامه نگاهی است بر نقش عکاسی و معرفی شیوه‌های کاربرد آن در تاریخ طراحی گرافیک با تمرکز بر آنچه در کشورهای غربی و ایران گذشته است. هدف مشخص نمودن ¬امکاناتی است که عکاسی در اختیار طراحان گرافیک قرار داده است. نبود منبعی جامع که نقش عکاسی را به عنوان یکی از سه ابزار بیان گرافیکی در کنار نوشتار و تصویرسازی بررسی کرده باشد انگیزه اولیه در انجام این تحقیق بود. لازم به ذکر است اطلاعات حاصل در این پایان‏نامه، توسط شیوه کتابخانه‌ای بدست آمده است. این تحقیق از طریق بررسی سیر تحولات کاربرد عکاسی در تاریخ طراحی گرافیک، و معرفی شیوه‌ها، هنرمندان برجسته و آثار مهم در این عرصه، گستره وسیع نفوذ عکاسی در طراحی گرافیک را نمایان می‌سازد. عکاسی روند خلق و بازنمایی اثر گرافیک را از مرحله ابتدایی مطالعات تصویری و یافتن ایده تا مراحل پرداخت، چاپ و نمایش به لحاظ شکل و محتوا دگرگون کرده و بدان سرعت بخشیده است. این تحولات منحصر به ارائه عکس در اثر گرافیکی نبوده بلکه رویکردهای موافق یا مخالف با عکس و تأثیر متقابل عکس، نوشتار و تصویرسازی نیز سبب پیدایش شیوه‌های جدید گشته است. تحت تأثیر عکاسی و تحولات آن؛ ابزار طراحی گرافیک، دست‌اندرکاران آن، چاپ، حروف‌چینی، واژگان بصری، سواد تصویری و همچنین شیوه‌های انتقال پیام و مفاهیم در آثار گرافیک تغییر و گسترش فراوان یافته‌اند. نتایج بدست آمده از این تحقیق می‌تواند با تقویت سویه تاریخی و علمی در این عرصه، نمایی روشن‌تر از کاربرد عکاسی در طراحی گرافیک برای دانشجویان این رشته فراهم آورد و مقدمه‌ای باشد بر بخش نظریِ واحد درسی فتوگرافیسم ـ که در حال حاضر مرجع مشخصی در کشورمان ندارد. کلیدواژه‌ها: گرافیک، عکاسی، فتوگرافیسم، تایپوفتو، فرایند فتومکانیک، حروفچینی نوری.
    Abstract
    This thesis is a glimpse on the role of photography and its contribution in graphic design history in Iran and Western Countries. On one hand, it determines the area of the effects of photography in graphic design and on the other hand it supports the role of photography in aiding graphic design. Lack of comprehensive sources which investigates this role as one of the three graphic design tools alongside typography and Illustration has been the main motivation for doing this survey. It should be noted that the information in this thesis has been gathered through library research. This survey reveals the widespread effect of photography in graphic design through investigating the development of applying photography in graphic design history, and introducing the works of masters and attempts in this field. Photography evolved and paced the process of graphic design in creation and displaying from first step of visual research and finding ideas to developing, printing and displaying phase. This achievement does not limited to use photos directly in graphic designs, but also have a great effect in typpography and illustratin which achieved from interaction between photography and these two. Under the effect of photography, graphic design tools, practitioners in graphic design, printing, typography, visual words and literacy and also the ways of transforming messages and meanings have been affected and developed to great extent. The results obtained from this survey, through reinforcing historic and scientific features, can provide a brighter view from usage of photography in graphic design for the students of this field. This thesis can be considered a as an introduction to theoretical unit for Photographism course which suffers refrences in our country at the moment. Key words: graphic design, photography, photographism, typophoto, photomechanic process, phototype.