عنوان پایاننامه
جستجوی عناصر میترائیسمی در سه ترژادی شکسپیر
- رشته تحصیلی
- ادبیات نمایشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49947
- تاریخ دفاع
- ۲۰ تیر ۱۳۹۰
- دانشجو
- مریم دادخواه تهرانی
- استاد راهنما
- فریندخت زاهدی
- چکیده
- قربانی کردن یکی از آیین¬های مهم در طول تاریخ ابتدایی بشر، و به احتمال بسیار زیاد سرچشمه¬ی تراژدی است. از میان انواع قربانی کردن، قربانی دیونیزوس، خدای یونانی، به عنوان آیینی در نظر گرفته می¬شود که تراژدی¬های یونان باستان از آن ایجاد شده¬اند. بدون شک آیین¬ها در نقاط دیگر جهان و تاریخ بشر نیز می¬توانسته¬اند منجر به ایجاد نمایش بشوند؛ اما از میان تمامی این آیین¬ها، آیین دیونیزوس به نتیجه¬ی مشخصی رسیده است. در ایران نیز آیین¬های قربانی برای ایزدی نظیر مهر انجام می¬شده است. ایزدی که در گذر تاریخ به روم سفر کرد و با گرفتن نام میترا، تغییراتی را تجربه کرد و در فرهنگ و در نتیجه ادبیات دراماتیک آن دیار تاثیر زیادی گذاشت. این تحقیق در پی آن است که با بررسی دو شکل مختلف قربانی در آیین دیونیزوس و مهرپرستی، و به تبع آن میترائیسم، به بررسی این موضوع بپردازد که این آیین¬ها تا چه حد بر تئاتر تاثیرگذار بوده-اند. در این راستا ابتدا اندکی به مهرپرستی و میترائیسم، و مقایسه¬ی آن با آیین¬های دیونیزوس و مسیحیت پرداخته می¬شود. سپس با بررسی مفهوم قربانی و اهمیت آن، نقش و جایگاه قربانی کردن در تراژدی¬های یونانی مورد پژوهش قرار خواهند گرفت. در ادامه با توجه به تفاوت¬های تراژدی یونانی و تراژدی شکسپیری، به بررسی این تفاوت¬ها از منظر قربانی در دو تراژدی هملت و شاه لیر و ... پرداخته خواهد شد. در پایان می¬توان از این تحقیق نتیجه گرفت که با وجود منشایی چون آیین¬های دیونیزوس بر تئاتر، و تاثیر به سزای آن بر مفاهیمی نظیر قربانی شدن در تراژدی، این شکل از قربانی شدن به تنهایی نمی-تواند در تحلیل تراژدی¬هایی نظیر هملت و شاه لیر برای ما راهگشا باشد و برای تعریف قربانی در آنها می¬توان به آیین¬هایی با ریشه¬ی شرقی، نظیر آیین مهرپرستی/میترائیسم رجوع کرد. در این راستا از منابعی پیرامون میترائیسم، آیین¬ها و اساطیر، و قربانی کردن استفاده شده است و برای تحلیل نمایشنامه¬ها، به دلیل تازگی موضوع، صرفاً به خود آنها تکیه شده است. کلیدواژه¬ها: قربانی- میترا- شکسپیر- هملت- شاه لیر
- Abstract
- One of the most important rituals in the history is the ritual of sacrifice. The sacrifice of Dionysus in ancient Greece is the one from which tragedy has emerged. Undoubtedly in other parts of the world, there were rituals which could be transformed into theater; but there’s no significant record about them. In Iran, we had rituals related to sacrificing a bull for Mihr, the god who traveled to Rome and turned into Mithra. Accordingly his rituals and rites changed and had their effect on culture of that realm. The goal of this research is to study how these two different religions, the religion of Dionysus and that of Mithra, affected theater. Therefore the religion of Mihr and Mithraism should be examined and then there’ll be a comparison between them and Christianity; Christianity is chosen because it can be one of the ways from which Mithraism continued its existence. After that, regarding the meaning of sacrifice and its place in Ancient Greek tragedy, the differences between them and Shakespearean tragedy should be studied. Then some of these differences in tragedies like Hamlet, King Lear, etc. would be viewing in the light of patterns of sacrifice. Finally it can be concluded that although the origin of theater was ritual of Dionysus and it has enormous effect on tragedy, the pattern of his sacrifice cannot be the sole pattern in tragedies like Hamlet and King Lear. Some other rituals with eastern origin, like that of Mithra can be used for analyzing these tragedies. Keywords: Sacrifice, Mithra, Shakespeare, Hamlet, King Lear