عنوان پایان‌نامه

بازتاب عیاری در ادبیات نمایشی ایرانبا رویکرد نمایشنامه ژهلوان اکبر می میرد



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بازتاب عیاری در ادبیات نمایشی ایرانبا رویکرد نمایشنامه ژهلوان اکبر می میرد" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ادبیات‌ نمایشی‌
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60933
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۰

    بازتاب مجموعه¬ای از فرهنگهایِ خورد و کلان در رفتار، ادبیات، هنر و دینِ مردمان است که هویت فرهنگی ملتی شکل گرفته، دوام یافته و جریان پیدا می¬کند. تاثیر و تاثری که از یک سو به جذابیت و کارایی اثر و از سوی دیگر به هنری در خور و شایسته خواهد انجامید. تامل بر اسطوره، تاریخ، دین، ادبیات ، هنر و گفتمان ایرانی نشان از فرهنگی با ریشه¬ای بس عمیق به نام فرهنگ عیاری دارد. فرهنگی که طی دورانهای بسیار همواره با آنها همراه بوده، هر چند که شاید در کشاکش روزگار و تلاطمات آن اندکی تغییر کرده باشد. اما پیوسته جریان داشته و دوامی بس عمیق دارد. رد پای فرهنگ عیاری را می‌توان در جای جای مصادیق فرهنگ و تمدن این مردم دید. نسبت فرهنگ عیاری و هنر نمایش امری است که تامل بر آن می¬تواند. دورنمای روشنی را برای خلق موقعیت و شخصیت‌های دراماتیک محیا نماید. و منتج به نمایش‌هایی با بهره‌برداری از شاخصه‌های بومی و ملی ایران گردد. حال جای این سوال باقی خواهد ماند که با وجود قدمت و ظرفیت بالای فرهنگ عیاری در خلق درامی تاثیرگذار و با هویت ایرانی، آیا بازتاب فرهنگ عیاری توانسته زمینه¬ساز درامی با سرنمون¬های ملی و وبومی ایران گردد یا خیر . در این نوشته سعی بر آن می‌شود تا ضمن مرور فرهنگ عیاری و شاخصه‌های آن برای تبدیل به نمایش، بازتاب عیاری در ادبیات و نمایش ایران نیز مورد توجه قرار گرید.
    Abstract
    The reflection of micro and macro cultures in different peoples' behavior, literature, art and religion forms the essence of those nations cultural identity. An effect that, in one way, leads to the attractiveness of the work and on the other hand is ended in production of a remarkable piece of art. When you concentrate your attention on Iranian myth, history, religion, literature, art and discourse, it is totally impossible to ignore the effect of Ayari in those areas. The culture that has always excised among this nation; although, it may have changed superficially during the ages, but the essence has remained untouched. One can trace Ayari in every part of this nation's culture and civilization. Reflecting on the relationships between Ayari culture and dramatic arts can provide a perspective which enables us to create dramatic situations and personages. And, ultimately, resulted in productions with Iranian national and cultural branches. Now, we come across with this question that despite the age and high capacity of this area in producing affective and Iranian drams, dose the reflection of Ayari culture resulted in production of dramatic pieces of art with national specifications or not? The following article is about to explain the Ayari culture and discover its reflections in the Iranian literature and theatre. Key words: Ayari, culture, discourse, dramatic play, Mehr, national identity, knighthood