عنوان پایاننامه
بررسی زیبایی شناختی و فلسفی واقعیت و تحلیل در سینمای بلاتار
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51586
- تاریخ دفاع
- ۲۶ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- فرنام مرادی نژاد
- استاد راهنما
- محمدباقر قهرمانی, احمد الستی
- چکیده
- این پژوهش قصد دارد تا به معرفی و تحلیل سینمای فیلمساز برجسته معاصر سینمای مجارستان، بلا تار، پرداخته و سبک منحصر به فرد فیلمسازی او را مورد ارزیابی قرار دهد. برای نیل به این مقصود سعی شده تا با بیان مختصری از بستر سینمایی و جامعهای که این فیلمساز در آن رشد پیدا کرده و به تکامل رسیده، با پسزمینه ذهنی هر چه دقیقتر به تحلیل آثار، تفکر و تکنیکهای فیلمسازی او و متفکرانی که او از آنها تاثیر گرفته بپردازیم. تقسیمبندی این پژوهش برچهار فصل اصلی استوار است، که مقدمه و موخره آنها را همراهی میکند؛ در مقدمه، کلیاتی از پیشینه تحقیق، شیوه تحقیق و اهداف تحقیق بیان میشود. در فصل اول، مقدمه ای از سینمای مجارستان بیان میشود ؛ در فصل دوم علاوه بر فیلم شناسی و شرح حال هنری بلا تار به منظور شناخت هر چه بیشتر از بلا تار، به تاثیراتی که او از سینمای جهان گرفته و همچنین تاثیراتی که بر سینما جهان گذاشته سخن میرانیم، که از جمله آن ارتباط سینمای بلا تار و سینمای رئالیسم ایران مورد بررسی قرار میگیرد. در فصل سوم، به بیان رابطه سینما و آرای بلا تار و پیوندشان با آرای نظریهپردازان سینمایی و همچنین فلسفی پیش از خود میپردازیم؛ در این فصل به رابطه تفکرات تار با اندیشمندانی از جمله بالاژ، لوکاچ، بازن و دلوز پرداخته میشود. در فصل انتهایی، فصل چهارم، با رویکردی تکنیکی به زیباییشناسی آثار بلا نظر میافکنیم؛ در این فصل سینمای تار را از جنبههایی نظیر رنگ و نور، صدا، تدوین، ریتم و برداشت بلند مورد تحلیل قرار میدهیم. و در نهایت در موخره، جمعبندی از کلیت تحقیق ارائه میشود.
- Abstract
- The principal aim of this investigation is to introduce and analyze the highlighted artistic aspects which have been created by one of the most well-known figures of Hungarian cinema,that is Béla Tarr.Due to this intention ,the author has made an effort to express the cinematic context and explain the society in which he has grown.By using these data we can construct a precise mental background to analyze his works,opinions and film-making technics and even explore the relation of Tarr's ideas with other pioneer film-makers or theorists . This research has been classified to four major chapters including an introduction and a conclusion. Thorough the introduction some general ideas including the research background,the methodology and the goals of the research are described.First chapter is allocated to the concise history of Hungarian cinema. The filmography and artistic biography of Béla Tarr are the main issues of the second chapter.In addition ,the study of Tarr's attitude – world according to Béla Tarr-is another part of this chapter besides the Iranian realistic cinema and its correspondence with Tarr's style.Thoroughout the third chapter,author has discovered the philosophic/cinematic origins of reality and imaginary in Tarr's cinematic world including the standpoints of famous figures like B?l?sz ,Luk?cs,Bazin and Deleuze.Eventually,the last chapter investigate the style and aesthetic aspects of Tarr's cinema according his conscious application of rhythm.tempo,editing,color,light,sound and long takes in Tarr's film-making process.