عنوان پایاننامه
باز آفرینی فضاهای شهری سنتی در شهرسازی امروزی نمونه موردی : خیابان مدرس کرمانشاه
- رشته تحصیلی
- شهرسازی طراحی شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51976
- تاریخ دفاع
- ۲۷ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- منصور نجفی
- استاد راهنما
- فرشاد نوریان
- چکیده
- شهرسازی و معماری کشورمان در حال طی کردن مسیر تکامل و تعالی خود بود که با ورود تفکرات مدرنیستی ارزش هایش به یکباره نا دیده گرفته شد و خودرو به جای عابر پیاده در صحنه شهر ظاهر گشت و شکل دهنده به فضاهای شهری شد. خودرو زمینه را برای گسترش شهرها در حاشیه ممکن ساخت و بافت های کهن به عنوان کالبدی فاقد ارزش و نا هماهنگ با خودرو و زندگی جدید به فراموشی سپرده شدند، اندیشه تخریب بافت ها و خلق کالبدهای جدید همنوا با اندیشه های وارداتی، بحران هویت را از جنبه های مختلف در تمامی شهرها موجب گردید، شهرها به سمت یکنواختی و خالی بودن از روح زندگی پیش رفتند. خیابان مدرس کرمانشاه به عنوان مهمترین خیابان کرمانشاه در اویل سده اخیر در پی خیابان کشی های پهلوی اول کشیده شد این خیابان واجد ارزش های کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بی شماری است که ضمن استفاده از ویژگی های معماری و شهرسازی بومی در شکل گیری آن، بستری برای ورود و استقرار فعالیت های نو بود اما در سالیان اخیر بدون توجه به آن ارزش ها تغییرات زیادی در آن صورت گرفته است. در این تحقیق با بررسی تاریخچه ویژگی های شهرسازی و معماری در مکتب اصفهان و سبک تهران و الگوهای شهرسازی امروزی سعی گردیده معیارهایی جهت بازآفرینی خیابان به دست آید تا نقطه قابل اتکایی جهت مداخله در خیابان مدرس داشته باشیم. بازآفرینی و به کارگیری معیارها نیازمند شناخت صحیح و طی کردن فرآیندی هدفمند خواهد بود. مرحله شناخت با نگاه تخصصی و بررسی ویژگی های کالبدی، کاربری، اجتماعی و ... صورت گرفته و آگاهی از نظرات مردم با مصاحبه با آنان رخ نموده است. پس از تحلیل یافته ها و آگاهی از بستر مورد نظر تعیین اهداف کلان، خرد و عملیاتی انجام گرفته و با ارائه راهکارها دنبال شده است، سپس ارائه گزینه ها و بر مبنای میزان دسترسی به اهدافی که در نظر گرفته ایم ارزیابی صورت گرفته است. آنچه از این پایان نامه می توان آموخت این است که در گذشته خلق کیفیت های فضایی در همنشینی و توافق با انسان بروز پیدا می کرد و معمار و شهرساز با به کارگیری ارزش های معماری و شهرسازی سعی در برآوردن نیازهای استفاده کنندگان از فضا داشتند و توجه به فرهنگ و بستر از نکات آئینی به شمار می رفت. اما امروزه ماشین به عنوان شکل دهنده به فضاهای شهری مطرح شده است و این عامل ایجاد کننده تفاوت بین کیفیت های فضایی شهرسازی سن
- Abstract
- Architecture and urban development in iran was in the evolution path but the sudden arrival of modernist thought caused its value to be ignored and the pedestrians were replaced by cars. Introduction of cars began to shape the cities. Older sections of cities became useless and discordant with new age. The idea of destruction of older sections and creating new ones, caused an identity crisis of the cities. This problem led to the uniformity of the cities and made them empty of spirit of life. Modarres street as the most important street of Kermanshah, was built during the age of first Pahlavi in the recent century. This street posseses social, economical and cultural values. Despite the use of native architectural and urban characteristics in the formation of this street, it becames a place for establishing modern activites. In the recent years, regardless of the valuable characteristics of this street, many changes took place in it. In this study by investigating the history of urban planning and design and architecture in the form of Esfahan paradigm, Tehran Style and current patterns of urbanism, we try to obtain useful criteria for regenerating modaress street. Applying these criteria, needs a complete recognition and efficient processing. Recognition step is fulfilled by investigating the social and usage characteristics. People’s opinion is also considered by interviewing them. After analyzing the obtained information, the goals and objectives are determined and are followed by urban design. Then alternatives are proposed and evaluated. Among our findings, Due to the difference between the quality of traditional and current urban design, criteria for recreating “street” and how to restore valuable textures are presented.