عنوان پایاننامه
ورودی شهر تهران از سمت اتوبان کرج
- رشته تحصیلی
- معماری منظر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56810
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- سیدامید کیمیایی
- استاد راهنما
- سیدامیر منصوری
- چکیده
- چکیده ورود، فضایست برای پیوند میان آنچه که گذشته و آنچه که در پیش روست. امروزه در هنگام نزدیک شدن به شهر، مسافران، ورود به شهر و تجربه رسیدن به مقصد را درک نمی کنند. و همواره اینکه چه هنگام شهر آغاز شده است و مکانی جدید شکل گرفته در پرده ایی از ابهام می باشد، مسافر فرصتی جهت آمادگی دریافت فضای مقصود را ندارند و یکباره خود را در خیابانهای شهری به نحوی ناآشنا پیدا می کنند. همچنین شهروندانی که بواسطه مشاغل خود درسفرهای روزانه شان با اتومبیل ،اتوبوس، مترو و... در مسیرهای حومه شهر تردد می کنند، اغلب ناظر فضاهای زشت و مناظر نامطلوب می باشند. فضاهای برون شهری وظیفه ای اساسی در شهر به عهده دارند، آنها تصویر برجسته شهر را می سازند و از آنجا که ورودی شهرها اولین نقاطی هستند که اکثر مسافران با آن برخورد دارند، بخش عمده تصویر شهر در هنگام ورود به شهر شکل می گیرد. امروزه هم، ورودی شهر، مکانی است که می تواند امکان تجربه کردن شهر را طی روندی به ما ارائه کند. تجربه کردن شهر در حین حرکت و جا به جایی در امتداد جاده، به نحوی که هنگام نزدیک شدن به تدریج هیبت و شکل و شمایل آن برای فرد متحرک آشکار گردد و وی، خود را در مدخل ورودی شهر حس کند، می تواند در ذهن مخاطب معرف خصوصیات شهر محسوب گردد. همچنانکه شکلگیری شهرهای گذشته مان، درکنار عوارض طبیعی و مسیرهای طراحی شده منتهی بدان، دارای این ویژگی بوده است. با تغییر یافتن مقیاس شهر در مدت کوتاهی و وارد شدن مقوله ای به نام سرعت و تاثیر آن بر نحوه درک انسان، پرداختن به موضوع ورودی برای زنده کردن مفهوم ورود به شهر ضروری می نماید. توسعه شهرها در قسمتهای حاشیه ایی خود که به علت گسترش سیستم حمل ونقل، رشد واحدهای صنعتی حاشیه، افزایش تعداد اتومبیل ها،گسترش تسهیلات شهری و سیاست گذاری های انجام شده، صورت می گیرد، به جذب جمعیت بیشتر در حومه شهر منجر می شود. در نتیجه مرز میان شهر و حومه آن از میان رفته و این سوال مطرح می شود که در واقع انتهای شهر کجاست؟ چنانچه مرزهای شهر نامشخص باشد، شهر، یکپارچگی خود را از دست می دهد و مدیریت آن نیز با مشکل مواجه خواهد شد. ورودی غربی تهران از آزادراه تهران کرج شکل می گیرد، این آزادراه در امتداد اتوبان قزوین و با طول33 کیلومتر ، محور ارتباطی است که بار ترافیکی بیشتر از 10 استان غربی و شمال غربی کشور را به دوش
- Abstract
- Entrance is a space where the past events and coming future is linked together,nowadays ,when passengers approach to city could not percept the experience of arriving time and couldn’t recognize the exact place of city appearance , so they couldn’t find the opportunity to percept the city area and suddenly find themselves outlandish in city streets, furthermore people who are the day traveler between city and suburban are the witness to these unpleased scenes.suburban spaces plays fundamental role in the city, they create prominent city image as the entrance of city is the first points which passengers meetso the principle part of city image is formed in this areas.Nowadays city entrance is place where the experience of city could be presented in a process. Experience a city among the movement and approaching the city in a way which presence of the city can feel gradually, It could help the passengers to apprehend the specification of the city as the old city have been taken place beside natural agents and in the way leading to the city had this features. By changing the city scale in a short period and interference of the seed factor and its influence on the human perception, its necessary to evaluate the city entrance in order to revive the concept of entrance. Expanding cities in suburban areas by developing transportation and Industrial sites ,increasing cars ,spreading of urban facilities and the policy leads to absorb more population so board between city and suburban could not distinguishedand the question of “where is the end of city? Will be brings up,if the limits of city was not apparent it will lose the unity and urban management encounter big problems. Tehran west entrance is formed from the Karaj highway,this highway is along of the Ghazvin highway which is 33 km long.Great volume of passengers, locating of industrial sites,The population of Karaj which daily comes to Tehran,leads tobecoming the most important highway in iran. Range of designin