عنوان پایاننامه
طراحی محور فرهنگی تئاتر شهر تا تالار وحدت
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51515
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- سمانه مظفر
- استاد راهنما
- عیسی حجت
- چکیده
- کلان شهر تهران در شرایط کنونی در عرصه شهری با چالش جدی روبرو است. هسته های اولیه این شهر به مرور تحت فشار قرار گرفته و عاری از ارزش های انسانی زندگی شهری شده است. در این شهر، خاطرات جمعی و عناصری که شکل دهنده خاطرات جمعی هستند، همواره در خطر بی توجهی و نابودی قرار دارند. در حالی که حفظ خاطرات و ایجاد فضاهایی که علاوه بر حفظ خاطرات گذشته، در شکل گیری خاطرات جدید نیز مؤثر باشند، در تعیین هویت شهروندان و معنا بخشیدن به فضاهای شهری اهمیت بسیار دارند. عرصه های عمومی از عرصه هایی هستند که خاطرات افراد در آن ها شکل می گیرد. عرصه عمومی عرصه زندگی جمعی انسان ها و اشتراک با "دیگران" است. در عرصه عمومی است که انسان خود را در میان جمع باز می یابد و در وجه اجتماعی، وجود خود را عرضه می دارد. فضای شهری به عنوان یکی از انواع عرصه های عمومی، فضایی را در اختیار شهروندان یک شهر قرار می دهد که می بایستی به بسیاری از نیازهای آنان در این فضاها پاسخ داده شود. خیابان و گذر به عنوان شکلی از فضاهای شهری که در تاریخ زندگی بشر همواره حضور داشته است، می تواند مفاهیم حیات واقعه ای، عرصه عمومی و فضای شهری را در خود متبلور سازد. تغییر خیابان ها از اشکال نا به هنجاری که امروز به خود گرفته و بازگشت به مفاهیم عمیق و بسیار مهم عرصه و فضا- مکان امری ضروری است. در گذشته در شهرهای ایران، فضاهایی عمومی وجود داشت که "راهوند" نامیده می شد و مردم در آنها به برگزاری مناسک اجتماعی می پرداختند. . در واقع این همان ارزش واقعی گذر و راه است که در گذشته متعلق به هر فضایی بوده است، به طور کلی هر مجموعه یا هر کاربرد شهری در محدوده خود می توانسته با راه ادغام شود و دارای یکسری ارزشهای فضایی گردد. حال برای بازیابی این مفاهیم محور بین تئاتر شهر تا تالار وحدت و گستره اطراف آن به عنوان مورد طراحی انتخاب شده است. به دلیل اهمیت محدوده مورد نظر در خاطره شهر و هویت فرهنگی شهر تهران و نیز کاربری های متنوع و روحیات مختلف که امکان تجربه عرصه عمومی و فضای شهری را در شهر، در مقیاس های مختلف به دست می دهد، این محدوده گزینه مناسبی برای پژوهش موارد ذکر شده است. فصل اول به طرح موضوع طراحی می پردازد. اینکه تهران امروز با همه شلوغی، آلودگی و نابسامانی هایش مشکلات زیادی را برای شهروندان خود به وجود آورده است. آنجه به عنوان راه حل این معضل پیشنهاد داده شده ایجاد فضاهای عمومی با محوریت پیاده در شهر است؛ سکوت هایی در دل شلوغی. در فصل دوم مفاهیمی چون خاطره جمعی، عرصه عمومی، فضای شهری و ... که مرتبط با خواست طرح است تبیین شده است. نتیجه اینکه مناست ترین شکل برای طرح فضاهای اند که ضمن زمینه سازی ایجاد تعاملات اجتماعی، امکان ارتباطات شهری را سلب نکند؛ راهوند یک چنین الگویی است. بهتر است که این راهوندها در بافت های تاریخی شهر تهران باشند، تا بتوانند میان این بافت¬ها ارتباط ایجاد کنند. در فصل سوم سایت پروژه از چند منظر گوناگون که همگی در جهت هدف اصلی طرح است، بررسی شده است. در فصل چهارم نیز روند شکل گیری طرح عمدتا با استفاده از تصاویر نشان داده شده است.
- Abstract
- Abstract Metropolis of Tehran is faced with serious challenge in present circumstances. The central part of this city are pressured gradually and become devoid of city life human values. Collective memories and element forming these memories are exposed to the dangers of destruction and annihilation in this city. Although keeping memories and creating atmosphere effeective in keeping last memory beside of formation of new memory is ver significant in determining citizen’s idendity and giving meaning to city spaces. Public areas are among areas that in which persons memories are formed. Public area is the public area of human life and sharing them with others. Human find and recover themselves in public areas and present their existence in social respect. City areas as one of the public areas provides an area for citizens that should answer to many of their needs in this areas. Streets and passege can crystylize in itself ideas of eventual life. Public areas and city areas that always present as a form of city areas in human life history. It is necessary to change streets today annormal forms to deep and very important concepts of area space-place. In past public areas so-called Rahvand were lociated in Iran cities and people performing social seremonies there. In fact this is true value of passage of way that belong to every area in the past. In general every complex or city application can combine with path and find spatial values. Now for recovering these ideas pivot between City Theatre and Vahdat Hall and its around extended area is selected as a designed case. Because of importance of the limited area in city memory and cultural identity of Tehran and various usages and spiritual matters that make public areas and city spaces experience possible in different scales in city. This limited area is a auitable option for researching the mentioned cases. Key words: City, Citizen, City space, Public area, Memory