عنوان پایاننامه
ارائه الگوی جامع آماده سازی مدارس در برابر زلزله مطالعه موردی: هنرستان های مشهد
- رشته تحصیلی
- مدیریت در سوانح طبیعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 842;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52708
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- حسین درویشی کاخکی
- استاد راهنما
- بابک امیدوار, سعید گیوه چی
- چکیده
- درآئین نامه مهندسی کلیه کشورهای جهان ساختمانهای آموزشی جزء بناهای با درجه اهمیت بالا محسوب می شوند و متاسفانه هنوز بسیاری از مدارس موجود در سطح کشور از کمترین ضوابط و استاندارد های ایمنی در برابر زلزله برخوردار نمی باشد وازآنجایی که تاکنون دانش بشری قادر به پیشبینی دقیق زمان و مکان وقوع زلزله نبوده است، لذا ارتقا آمادگی مدارس و رعایت اصول ایمنی ، یکی از مهمترین روشهای ممکن برای کاهش تلفات انسانی و خسارات مالی در مدارس است. بر همین اساس در رساله حاضر الگویی برای آماده سازی مدارس در برابر زلزله ارائه شده است که برای دستیابی به بهترین و اثربخش ترین الگوی ممکن مطالعه ای موردی بر روی 52 هنرستان های شهر مشهد انجام شد، که بدین منظور پرسشنامه ای طراحی گردید که نتیجه ی آلفای کرنباخ بدست آمده برای این پرسشنامه عدد 83/0 که عدد بسیار خوبی می باشد و پایایی پرسشنامه را تصدیق می نماید، در این پرسشنامه از دبیران آمادگی دفاعی سوالاتی پرسیده شد ، که از طریق تحلیل این پرسشنامه ها از طریق نرم افزار SPSS نتایجی بدست آمد که حاکی از آن است که بهترین الگوی آمادگی در برابر زلزله ، الگویی است که در آن اولویت آموزش ها بر روی دانش آموزان متمرکز باشد و همچنین اثربخش ترین نوع آموزش ارائه ی آموزش به دانش آموزان به صورت رسمی و در قالب کتب درسی می باشد که بایستی به صورت مداوم و پیوسته به آنها ارائه گردد ، بر اساس همین فرضیات الگوی آماده سازی مدارس در برابر زلزله با محوریت هنرستانهای شهر مشهد در این پایان نامه ارائه شده است .
- Abstract
- Based on engineering regulations of all the countries in the world, educational buildings are among the most important constructions. Nevertheless, many of the schools in our country have no special security standards against earthquake. Since human being's knowledge has not been able to predict the exact time and location of earthquakes, enhancing teachers and student's awareness and meeting security principles is considered as an important way to decrease human losses and financial damages. Therefore, in this thesis, a model is presented for preparing schools against earthquakes to obtain the most effective potential model; teachers of Defense Education course were administered self-reported scales. The results obtained through SPSS software, revealed that the best preparatoryeducational model against earthquake is a model in which education is student-centered. In addition, it is concluded that the most effective kind of education is formal education through text book which should be offered regularly. Based on the above-mentioned hypotheses, the model of school education against earthquake has been designed focusing on Mashhad vocational schools. Key words: Disaster management, Earthquake, Vulnerability, Schools, Mashhad