عنوان پایاننامه
راهبرهای فراشناختی و خودمختار دانشجویان زبان انگلیسی در محیط های آموزشی مجازی و کلاس محور
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39370;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1238
- تاریخ دفاع
- ۰۵ آذر ۱۳۸۷
- دانشجو
- نازنین قدرتی
- استاد راهنما
- سیدمحمد علوی
- چکیده
- تأثیر راهبردهای فرا شناختی در یادگیری زبان، در موفقیت زبان آموزان و در تقویت خود مختاری در زبان آموزان دامنه ی وسیعی از تحقیقات در زمینه ی آموزش زبان انگلیسی را در سالهای اخیر به خود اختصاص داده است. پرورش خود مختاری به عنوان یک هدف تحصیلی به طور وسیعی شناخته شده است. در بیشتر مطالعات انجام شده، همان فضای تحقیق همان محیط های آموزشی متداول کلاس بوده است. تعداد کمی از این تحقیقات به بررسی راهبردهای فرا شناختی زبان آموزان در محیط های آموزشی مجازی که در آن از رایانه و اینترنت استفاده می شود، پرداخته است. خود مختاری در آموزش های مجازی یک اصل بنیادین می باشد. زیرا زبان آموزان مجازی می بایست خودشان به تنهایی نظارت بر فرآیند یادگیری زبان را بر عهده گیرند. در ایران که زبان آموزان به دلیل تجربیات تحصیلی پیشین خود به راهنمایی های استاد وابستگی فراوان دارند، پاسخگویی به نیازهای یک محیط آموزشی مجازی می تواند بسیار دشوار و چالش انگیز باشد. از این رو، این تحقیق که یک ترم تحصیلی به طول انجامید، به بررسی میزان خود مختاری زبان آموزان در محیط های مجازی و کلاس محور در خصوص میزان استفاده از راهبردهای فرا شناختی پرداخت و ارتباط میان راهبردهای فرا شناختی را با عملکرد زبانی زبان آموزان در دو محیط آموزشی مجازی و کلاس محور مقایسه نمود.شرکت کنند گان در این تحقیق پنجاه و سه دانشجوی دانشگاه شیراز بودند که بیست و هفت نفر از آنها درس زبان انگلیسی خود را در کلاس و بیست و شش نفر دیگر در محیط های مجازی گذراندند. برای جمع آوری اطلاعات راجع به میزان استفاده از راهبردهای فرا شناختی شرکت کنند گان در این تحقیق از یک پرسش نامه و برای تعیین چگونگی عملکرد زبانی آنها از یک آزمون بسندگی (FCE) و از دو آزمون پیشرفت استفاده شد. برای تحلیل داده های جمع آوری شده از یک سری Independent-,univariate analysis of variance, repeated measure ANOVA ,samples t-test corellational statistics استفاده شده است.نتیجه ی تحلیل داده ها تفاوت بارزی را در استفاده از راهبردهای فرا شناختی بین دانشجویان در محیط های مجازی و کلاس محور نشان داد؛ در پی زمان، میزان افزایش استفاده از راهبردهای فرا شناختی و خود مختاری زبان آموزان مجازی در این تحقیق به تناسب بیشتر از زبان آموزان در کلاس بود. نتیجه ی تحقیق همچنان ضریب همبستگی پایین و مثبت میان
- Abstract
- Abstract The influence of metacognitive strategies on language learning processes and learners’ success and its contribution to self-regulation and autonomy have been the focus of wide range of Second/Foreign Language Learning research in recent years. Fostering autonomy as an important educational goal has been widely recognized. In most of the studies conducted, the context has been the conventional classroom. Few studies have focused on metacognitive strategy use in a Virtual Language Learning (VLL) context in which Computer-Assisted Language Learning (CALL) and the Internet are applied. Autonomy is fundamental in VLL as virtual learners are compelled to oversee their learning on their own. In Iran, where learners’ past educational experiences have led them to expect a great deal of teacher direction, responding to demands of a virtual context is quite challenging. Hence, this study, which took one semester, investigated how a group of Iranian virtual English learners’ degree of autonomy, in term of metacognitive strategy use, compared with that of classroom-based learners, and how it correlated with their English performance. Participants were 53 (N=53) Shiraz University students who were taking their English course in a classroom-based (N=27) and a virtual context (N=26). A self-report questionnaire (MSQ) was administered regarding participants’ metacognitive strategy use; data on participants’ English performance was collected via a proficiency test (FCE) and two achievement tests. A series of Independent-samples t-tests, repeated measures ANOVA, Univariate analysis of Variance, and correlational statistics were conducted to analyze the data. The results indicated significant differences in metacognitive strategy use between classroom-based and virtual English learners (p<0.05). Over time, virtual learners showed improvements in self-regulation and autonomy proportionately more than classroom-based learners. A low positive correlation was found between meta