عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر نرخ کرایه حمل و نقل دریایی بار روی قیمت نفت خام



    دانشجو در تاریخ ۲۰ دی ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر نرخ کرایه حمل و نقل دریایی بار روی قیمت نفت خام" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    اقتصاد انرژی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1370;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51401
    تاریخ دفاع
    ۲۰ دی ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    مجید احمدیان

    نفت خام به عنوان بزرگترین و مهم ترین منبع انرژی در جهان بسیار حائز اهمیت است.هرگونه تغییر در شاخص های بازاری آن نظیر قیمت ،تقریبا تمامی کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت را متاثر می کند.یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر قیمت نفت خام ، فعالیت های اقتصادی جهانی می باشد.با افزایش فعالیت های اقتصادی جهانی ، تقاضا برای خدمات حمل و نقل دریایی افزایش یافته و منحنی تقاضای خدمات حمل و نقل دریایی انتقال می یابد.به علت وجود کشتی های بیکار در کوتاه مدت ،منحنی عرضه خدمات حمل و نقل دریایی شیب کمی دارد و افزایش تقاضای خدمات حمل و نقل با افزایش استفاده از وسایط نقلیه بیکار جبران خواهد شد و افزایش تقاضا تاثیری روی کرایه حمل و نقل نخواهد گذاشت .اما درمیان مدت و بلند مدت منحنی عرضه خدمات حمل و نقل شیب زیادی دارد و انتقال منحنی تقاضای خدمات حمل و نقل به علت افزایش فعالیت های اقتصادی جهانی باعث افزایش نرخ کرایه حمل و نقل دریایی بار خواهد شد. بنابراین بین نرخ کرایه حمل و نقل بار و فعالیت های اقتصادی همبستگی مثبتی وجود دارد و افزایش نرخ کرایه حمل و نقل بار دلیلی بر افزایش فعالیت های اقتصادی جهانی می باشد و از آنجایی که تغییر فعالیت های اقتصادی روی تقاضای نفت تاثیر می گذارد تغییر نرخ کرایه حمل و نقل بار نیز می بایست روی قیمت های نفت خام تاثیر گذار باشد. از آنجایی که افزایش نرخ کرایه حمل و نقل بار در نتیجه افزایش فعالیت های اقتصادی جهانی صورت گرفته است و افزایش فعالیت های اقتصادی جهانی منجر به افزایش تقاضای نفت خام شده ،بنابراین بدنبال آن قیمت نفت خام افزایش می یابد .لذا افزایش نرخ کرایه حمل و نقل بار می بایست منجر به افزایش قیمت نفت خام و کاهش نرخ کرایه حمل و نقل بار منجر به کاهش قیمت نفت خام شود.یعنی در بلند مدت نرخ کرایه حمل و نقل بار و قیمت نفت خام در یک جهت حرکت می کنند. برای بررسی رابطه بلند مدت نرخ کرایه حمل و نقل بار و قیمت نفت خام از آزمون های علیت گرنجری و جوهانسون استفاده شد و هر دو آزمون وجود رابطه بلند مدت از نرخ کرایه حمل و نقل بار به قیمت نفت خام را تایید کردند نتیجه تخمین حداقل مربعات دو مرحله ای نیز نشان داد که افزایش نرخ کرایه حمل و نقل بار منجر به افزایش قیمت نفت خام و کاهش نرخ کرایه حمل و نقل بار منجر به کاهش قیمت نفت خام خواهد شد.
    Abstract
    Crude oil is one of the most important sources of energy. During the period from 1980 to 2010, the proportion of petroleum consumption in total energy consumption has been the largest. It is well known that global economic activity is essential for modeling the demand side of crude oil market and is, therefore, the key determinant of oil prices.Since global economic activity is an important determinant of crude oil prices, the corresponding effects merit research attention. Economist have for long observed a positive correlation between ocean freight rates and economic activity. It is widely accepted that global economic activity is by far the most important determinant of demand for transport services. At low levels of freight volume ,the supply curve of shipping is relatively flat in the short run,as either there are idle ships , or active ships are not busy. As the demand schedule for shipping services shift out due to increased economic activity , the slope of supply curve become steeper and steeper and freight rates increase, because all available ships are operating at full speed. This paper empirically investigates the cointegrating relationship between crude oil prices and global economic activity. The shipping freight ratesare used as an indicator of global economic activity. Based on a supply–demand framework and the cointegration theory, we find that real prices of crude oil are cointegrated with the shipping freight rates.