عنوان پایاننامه
تاثیر یادگیری بر مدل های ذهنی برای ایجاد تغییرات از دید نهادی و علوم شناختی برای رسیدن به عملکرد اقتصادی مطلوب
- رشته تحصیلی
- توسعه اقتصادی وبرنامه ریزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1394;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52357
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- میثم احقاقی
- استاد راهنما
- محمود متوسلی
- چکیده
- بحث پیرامون عملکرد اقتصادی جوامع و به طور خاص مباحث توسعه سالهاست که اذهان اندیشمندان اقتصادی و دولتمردان را به خود معطوف نموده است . بی شک از مهمترین مسائلی که علت اصلی مطرح شدن این مباحث بوده است تلاش برای رسیدن از وضع موجود به وضعی مطلوب میباشد. اما دست یافتن به این هدف بدون درک علل و فرآیند تغییرات میسر نمی باشد. از این رو در این پژوهش با نگاهی به نظرات و آراء اندیشمندان حوزههای گوناگون علوم انسانی و همچنین جریان اصلی علم اقتصاد در باب تعریف و علل تغییرات، به بررسی نظرات اندیشمندان مکتب اتریشی و نهادگرایی با تأکید بر نظرات نورث در این حوزه پرداختیم. بررسیهای صورت گرفته در این پژوهش نشان داد که هرچند تبیینهای باارزش و بعضاً کاربردی پیرامون پدیده تغییر در تعاملات انسانی در بین مکاتب گوناگون حوزههای مختلف علوم انسانی وجود دارد اما جریان نهادگرایی که با بهره¬گیری از مباحث مربوط به تغییرات نهادی به تبیین عملکرد اقتصادی می پردازد از جایگاه برتری نسبت به مکاتب دیگر در این حوزه برخورداراست. نورث به عنوان یکی از اندیشمندان نهادگرای جدید که به پاس فعالیتهای خود در باب تغییرات نهادی در سال 1993 به دریافت جایزه نوبل نائل گردید از فرآیند یادگیری به عنوان کلید ایجاد تغییرات نام می برد که خود نیازمند کنکاشی عمیق و میان رشته ای می باشد. بررسی اندیشه های نهادگرایان بویژه نورث در باب فرآیند یادگیری و تأثیرات آن بر تغییرات نهادی، با بهره گیری از دستاوردهای اندیشمندان علوم شناختی بویژه نظرات هوارد گاردنر از متفکرین برجسته فعال در حوزه مباحث آموزش شناختی، نشان داد که هرچند در بسیاری از زمینه ها این دستاوردها مؤید و یا مکمل دیدگاه¬های نهادگرایان بویژه نورث می باشد، در پاره ای از جنبه ها انتقاداتی را بر نوع نگرش آنها وارد می نماید که قابل تأمل می باشند. برهمین اساس تلاش شد تا با بهره گیری از ابزارهای شناختی علاوه بر دستیابی به تعاریف روشن تری از پدیده تغییرات و فرآیند یادگیری، قواعد تبیینی و بعضاً کاربردی بدیلی پیرامون این دو حوزه مهم در تعاملات انسانی جهت فراهم نمودن زمینه برای طراحی یک مدل مفهومی از تغییرات در عملکرد اقتصادی، استخراج گردد.
- Abstract
- For years, discussing about development and economic performance have been great challenges in front of economic scholars and politicians. Undoubtedly, attempt to cross the status quo and reaching desired situations is one of the most important causes of raising these kinds of topics. But the fundamental prerequisite for achieving this aim lies on understanding the process and reasons of changes. Therefore, this research has explored various scholars' ideas in fields of humanity and main stream thinkers in economics about causes and reasons of changes. Then, it surveys Austrian school and Institutional economists' opinions in this area by emphasis on Douglass North theories. These studies indicate, although there are occasionally valuable or practical explanations in different social sciences about change phenomenon in human interactions, but Institutionalism which has benefited from institutional approach for exploring economic performances has better position than other schools in this area. North, who is one of the new institutional economic scholars and awarded the Nobel Prize in 1993 for his activities concerning the institutional changes, named learning process as the key for making changes which in turn needs more interdisciplinary researches to clarify the subject. Reviewing institutionalists' ideas especially North' viewpoints about learning process and its effects on institutional changes pushed the logic to completion by employing achievements of cognitive science scholars, especially Howard Gardner who is one of prominent thinkers in the field of cognitive education. However, these achievements confirm or complete institutionalists' ideas and particularly North theories in most of the times, but in some aspects it criticizes its basic logic which needs more attention. On this basis, this research attempted to use cognitive tools for achieving a more clear definition of the change phenomenon and learning process. In addition, this study extracting new ex