عنوان پایان‌نامه

مدل سازی بازار بخش خصوصی صنعت بیمه ایران با استفاده از تئوری بازیها (مطالعه موردی)



    دانشجو در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدل سازی بازار بخش خصوصی صنعت بیمه ایران با استفاده از تئوری بازیها (مطالعه موردی)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم اقتصادی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1146;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40695
    تاریخ دفاع
    ۲۳ مهر ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    جعفر عبادی

    در این تحقیق، به مدل سازی بازار بخش خصوصی صنعت بیمه ایران با استفاده از تئوری بازی ها پرداخته شده است و به عنوان مطالعه موردی عملکرد و رقابت سه شرکت خصوصی بزرگ صنعت بیمه ایران مورد بررسی قرار گرفته است و از تئوری بازی ها به عنوان یک ابزار تصمیم گیری برای دستیابی به وضعیتی که رضایت هر سه شرکت را برآورده نماید استفاده شده است. در این فرایند تحقیق، رقابت بین سه شرکت بیمه خصوصی پارسیان، ملت و کارآفرین مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به مدل بکار گرفته شده، نتیجه حاصل نشان دهنده راه حل پارتویی می باشد. به نظر می رسد چنانچه این سه شرکت بزرگ خصوصی به منظور حفظ بازار بخش خصوصی در دست خودشان با یکدیگر توافق کرده و بازی همکارانه را در پیش گیرند و استراتژی گسترش شبکه فروش توسط شرکت بیمه پارسیان و به طور همزمان پرداخت خسارت و عدم تعویق آن توسط شرکت بیمه ملت و انجام تبلیغات توسط شرکت بیمه کارآفرین اتخاذ شود، ضمن اینکه بیشترین مطلوبیت پرتفوی از دست رفته شرکت ها حداقل است، بلکه مجموع مطلوبیت پرتفوهای از دست رفته هر سه شرکت نیز حداقل می باشد. بنابراین در کنار اینکه ضرر چندانی به سایرین نمی زند، نفع زیادی را به خودشان می رساند. پس همان طور که هر شرکت به طور نسبی از نظر حداقل کردن مطلوبیت پرتفوی از دست رفته اش، منفعت خوبی کسب می کند و رضایت کافی را بدست می آورد، بخش خصوصی بیمه نیز، که سهم زیادی از آن متعلق به این سه شرکت می باشد کمترین ضرر ممکن را خواهد داشت. بنابراین با استفاده از این مدل همکارانه و سازشکارانه به راه حل پارتویی رسیده ایم چرا که این رقابت هم با تأکید بر مطلوبیت پرتفوی از دست رفته هر شرکت و هم با تأکید بر مجموع مطلوبیت پرتفوهای از دست رفته کلیه شرکت ها به یک نتیجه واحد رسیده است.
    Abstract
    In this research, the market for private sector insurance industry of Iran has been modeled, using the Game Theory models, where performance and competition of three big private insurance companies has been investigated as a case study. In this study the Game Theory has been used as a decision making tool for achieving a status of optimum satisfaction of these companies. In the research process, the competition of three insurance companies of "Parsian", "Mellat" and "Kar Afarin" has been investigated and with regard to the implemented model, it results in a Pareto solution. It shows that in case these three companies collaborate to have a cooperative game for retaining the market share of private sector, the biggest loss of Utility in portfolio is minimized while the cumulated loss of Utility in portfolio declines to the least, subject to adopting the "expansion of sales network strategy" by "Parsian" insurance company, "prompt compensation strategy" by "Mellat" co. and "advertisement strategy" by "Kar Afarin" co. at the same time. The companies considerably benefit from these strategies while do not harm much to the other players. In this regard while every single company gains Utility comparatively by minimizing the loss of its Utility in portfolio, the private sector of insurance industry whose considerable share belongs to these three companies , will suffer the least probable loss. As a conclusion, the cooperative and compromise model used in this study resulted in a Pareto solution, because the model has led to the same solution in both Utility loss of each single company, and cumulated Utility loss of portfolios of all companies. Key words: Insurance industry, competition, private sector insurance, games theory, cooperative game, compromise solution.