عنوان پایان‌نامه

بررسی وضعیت موجود بیمارستانهای دولتی شهر آمل بر اساس ویژگیهای سازمانهای یادگیری و ارائه برنامه مناسب جهت انطباق با آن ویژگیها




    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 35562;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1249ع
    تاریخ دفاع
    ۱۲ تیر ۱۳۸۶
    دانشجو
    مولود یقینی

    رشد سریع علم و تکنولوژی، سازمانها،از جمله بیمارستانها را به شدت تحت تاثیر قرار داده و یا می دهد. بیمارستانها نیز مانند سایر سازمانها در راستای تغییرات اجتماعی وتکنولوژیکی و برای انطباق با این پیشرفتها ملزم به همسویی با این تحولات می باشند. برای همسویی با این تحولات سازمانها باید اساسشان را بر یادگیری بگذارند، یادگیری اینکه چگونه بیاموزند و چگونه توانایی یادگیری را در کارکنان خود توسعه بخشند و این میسرنخواهد شد مگر اینکه سازمانها به سوی یادگیرنده شدن پیش بروند .پژوهش حاضر بر اساس نظریه سنگه مبدع ایده سازمانهای یادگیرنده بنا شده که این سازمانها را با پنج ویژگی، تفکر سیستمی ،الگوی مشترک،یادگیری تیمی،الگوهای ذهنی و تعالی فردی مشخص کرده است. هدف کلی این تحقیق"شناخت وضعیت موجود بیمارستانهای دولتی شهر آمل براساس ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده و ارائه یک برنامه مناسب جهت ا نطباق با آن ویژگی هاست . جامعه آماری این پژوهش را ،مدیران پرستاری(مترونها،سوپروایزرها و سرپرستاران) و پرستاران لیسانس و بالاتر بیمارستانهای دولتی شهر آمل که جمعاً 213 نفر می باشد تشکیل می دهد که از گروه مدیران به علت تعداد محدودآنها سرشماری کامل صورت گرفت و تعداد38 نفر تعیین شد و از گروه پرستاران که تعداد 175 نفر می باشند به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نمونه ای به اندازه 120 نفر انتخاب شدند ودر مجموع 158 نفر،به عنوان نمونه تعیین گردیدند . ابزار اندازه گیری این تحقیق ،پرسشنامه از نوع محقق ساخته بود که ویژگی پنج عامل تفکر سیستمی ،الگوی مشترک،یادگیری تیمی،الگوهای ذهنی و تعالی فردی را در نمونه مورد نظر مورد سنجش قرار داده است .برای محاسبه ضریب پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده ، که ضریب مذکور 96/. به دست آمد . اطلاعات بدست آمده در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .برای تجزیه و تحلیل داده‌های آماری, از نرم‌افزار SPSS استفاده شدودر ابتدا از آمار توصیفی نظیر، فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد برای توصیف مشخصات پاسخگویان و برای بررسی و آزمون سوالات پژوهش نیز از آزمونهای پیشرفته آماری یعنی: آزمون تی، برای بررسی تفاوتها، آزمون آماری کای‌دو، برای فرض یکسان نبودن فراوانی مقوله ها و آزمون تحلیل واریانس دو عاملی فریدمن برای بررسی اولویت بندی هریک از ابعاد پنجگانه سازمانهای یادگیرنده استفاده شده است. نتیجه ای که از تجزیه تحلیل داده ها بدست آمد نشان داد که بیمارستانها از پنج ویژگی سازمان یادگیرنده در چهار تای آنها ( یعنی تفکر سیستمی ،یادگیری تیمی،الگوهای ذهنی و تعالی فردی)با سازمان یادگیرنده تفاوت دارند و تنها از لحاظ بعد الگوی مشترک با سازمان یادگیرنده انطباق دارند . در نهایت محقق برنامه ای را به جهت پر کردن این شکاف و برای انطباق با ویژگیهای سازمان یادگیرنده برای بیمارستانهای مذکور پیشنهاد داده است . نتیجه تحقیقات گذشته نیز وجود این شکاف و تفاوت را تاَیید کرده است .
    Abstract
    In this thesis besides the investigation of the design procedure and sections studied by the other researchers – to apply to buckling restrained bracing system – a proposed system which its idea was based on the studies had been carried out in reference no.20, is introduced. In this study, the proposed system i.e. consist of a double tube member – one inside the other, so that the outer tube is a restraining part for the inner one against buckling – based on testing results and numerical analysis in detailed finite element modeling, acted properly as a goal of application of buckling restrained bracing system. The analytical results was compared to the results of the laboratory tests, and also a technical and economical comparison was taken between the proposed system and one of the common section investigated in reference no.5. Respect to safety aspects, fluency or difficulty of construction and the portion of materials consumption, the proposed system in this study in comparison to the system in reference no.5, has many advantages in all points on view.