عنوان پایان‌نامه

برآورد اثر برگشتی بهبود کارایی موتور وسایل نقلیه در ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "برآورد اثر برگشتی بهبود کارایی موتور وسایل نقلیه در ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    اقتصاد انرژی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1350;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49871
    تاریخ دفاع
    ۱۴ تیر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    مجید احمدیان

    با بهبود کارایی موتور وسایل نقلیه و کاهش هزینه های سوخت سفر، تقاضا برای سفر افزایش خواهد یافت و بنابراین مقداری از مزیت ذخیره انرژی ناشی از بهبود کارایی جبران شده و یک اثر برگشتی ایجاد می شود. عامل کلیدی، کشش سفر وسیله نقلیه نسبت به هزینه سوخت در هر کیلومتر می باشد. این مطالعه کیلومتر طی شده توسط وسایل نقلیه را برای ایران در دوره 1357 تا 1388 تجزیه و تحلیل کرده و میزان اثر برگشتی را تعیین می کند. نتایج نشان می دهد که اثر برگشتی بهبود کارایی موتور وسایل نقلیه گازوئیلی در کوتاه مدت 3درصد و در بلندمدت به میزان 23 درصد خواهد بود. همچنین اثر برگشتی بهبود کارایی موتور وسایل نقلیه بنزینی در کوتاه مدت 6درصد و در بلندمدت 33 درصد خواهد بود. بنابراین سیاست بهبود کارایی موتور وسایل نقلیه در کوتاه مدت مفید بوده اما در بلندمدت باید از سیاست های قیمتی نیز بهره جست
    Abstract
    By motor vehicle efficiency improvements and reduction in the fuel costs of travel tend to increase the demand for travel, thereby offsetting some of the energy-saving benefit of the improved efficiency and created a “rebound” effect. The key factor is the elasticity of vehicle travel with respect to fuel cost per kilometer. This paper analyzes Iran vehicle kilometers travelled from 1357-1388 and examined a variety of statistical issues that has been born on the size of the “rebound” effect for diesel and gasoline vehicles. The results confirm that the rebound effect has been small, about 3% in short-run and 23% in long-run for diesel vehicles and about 6% in short-run and 33% in long-run for gasoline vehicles. The findings imply that the energy-savings of technical fuel economy improvements to vehicles will be only slightly reduced by increased vehicle travel in short-run.