بررسی مدلی پذیرش خدمات بانکداری سیار توسط مردم: مطالعه موردی سیستم بانکی ایران
- رشته تحصیلی
- اقتصاد و تجارت الکترونیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1379;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51778
- تاریخ دفاع
- ۱۷ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- کریم احمدی
- استاد راهنما
- امیر مانیان
- چکیده
- با وجود سرمایه¬گذاری¬های فراوانی که در زمینه سیستم¬های فناوری اطلاعات انجام می¬شود، به دلایلی گوناگون اطلاع دقیقی از حاصل این سرمایه¬گذاری¬ها در دست نیست. با این حال، شواهد نشان می¬دهند که ناکامی در این سرمایه¬گذاری¬ها نسبت به توفیق در آنها، رایج¬تر بوده است. از طرفی پیشینه پژوهش¬ها نشان می¬دهد که پذیرش مشتری، عامل کلیدی در توسعه ساختار الکترونیکی ارائه خدمات است. تلفن همراه به عنوان یک وسیله ارتباطی جدید به سرعت راه خود را در بین کسب و کارها باز کرده است و ما شاهد گسترش آن در برخی حوزه¬های خاص مانند بانکداری سیار هستیم. بانک¬ها به جز ارائه بانکداری سیار و سرمایه¬گذاری فراوان در زیرساخت-های این خدمات، آن سوی قضیه با مردمی روبرو هستند که به دلایل گوناگونی همچون عدم آشنایی، عدم اطمینان و... چالش¬هایی را در پذیرش تکنولوژی¬های جدید به وجود می¬آورند؛ از این¬رو پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری سیار در چهارچوب عوامل سازنده «مدل پذیرش فناوری(TAM) »، و بررسی قابلیت کارکرد این مدل در جامعه پژوهش انجام شده¬است. همچنین در این تحقیق با توجه به ویژگی¬های خاص بانکداری سیار سعی شده است که متغیر¬هایی از «تئوری نفوذ نوآوری (IDT)» نیز به مدل اضافه شود. در نتیجه برآنیم مدلی که بهتر می¬تواند تمایل کاربران در مورد پذیرش بانکداری سیار را پیش¬بینی کند در سیستم بانکداری ایران با محوریت اعتماد و در میان قشر جوان جامعه ایران مورد آزمون قرار دهیم. البته برای بانکداری سیار می¬توان کاربردهای دیگری متصور بود؛ اما در تحقیق پیش رو در صدد بررسی خدمات ارائه شده با استفاده از دستگاه های تلفن همراه هستیم. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه است. در ضمن برای آزمون کردن فرضیه¬ها و روابط داخلی بین متغیر¬ها و پیش¬بینی میزان و شدت روابط داخلی متغیرها از مدل¬سازی معادلات ساختاری(SEM ) و روش تحلیل مسیر استفاده خواهد شد. در تجزیه و تحلیل داده¬ها ضمن ارائه جداول توصیفی از نرم افزار LISREL استفاده می¬شود.
- Abstract
- In spite of immense sum of investments in the field of Information Technology, there is not precise information about consequences of those investments due to various reasons. However, evidence indicates that failure to achieve success in their investments have been more common. Besides, background research indicates that customer acceptance is the key factor in the development of electronic structure of providing services. Mobile as a new communication tool has opened its way through the businesses quickly and we can see its expanding in some areas such as mobile banking. Except for banks to offer mobile banking and investments in the infrastructure of these services, on the other hand, banks are faced people with a variety of reasons such as lack of familiarity, uncertainty,… that make challenges in the adoption of new technologies. Therefore, this study with the aim of investigating factors that influence the adoption of mobile banking in the context of constructive factors of technology acceptance model (TAM) and ability to function in the society, has been done. Also, in this study, regarding the specific features of mobile banking, tried to add some variables of innovation diffusion theory (IDT) to the model. So, we are working on testing a model with a focuse on trust among young population in Iranian banking system that can better predict the tendency of users in adoption of mobile banking. Of course it can be some other uses for mobile banking; but in the current study we seek to examine the services provided by using mobile devices. Data collection instrument in this study is questionnaire. Furthermore, for testing hypotheses and internal relationships between variables, and predict the extent and intensity of domestic relations of variables, Structural Equation Modeling (SEM) and path analysis will be used. For data analysis in addition to present the descriptive tables, LISREL software will be used too.