بررسی اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک
- رشته تحصیلی
- اقتصاد و تجارت الکترونیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1111;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39409
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۸۷
- استاد راهنما
- اسرافیل کسرائی
- دانشجو
- نورالله صالحی اسفیجی
- چکیده
- در مدلهای B2C از تجارت الکترونیکی، اعتماد مشتریان به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی و از عناصر اصلی موفقیت در تجارت الکترونیکی تلقی شده است تا آنجا که بسیاری از صاحبنظران کلید موفقیت در تجارت الکترونیک را ایجاد و استقرار فراگرد مطمئن و مورد اعتماد برای خریدار می دانند. موضوع این تحقیق بررسی عوامل موثر بر اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک می باشد.در این راستا فرضیات تحقیق عبارتند از: ?. متغیرهای فردی مشتریان، متغیرهای مربوط به شرکت و متغیرهای زیرساختی بر ایجاد اعتماد مشتری در تجارت الکترونیکی تاثیر دارند. ?. مشتریانی که بصورت الکترونیکی خرید می کنند به فروشگاههای اینترنتی اعتماد دارند. ?. متغیرهای مؤثر بر اعتماد مشتری در تجارت الکترونیکی به ترتیب اهمیت عبارتند از: ?- متغیرهای زیرساختی ?- متغیرهای مربوط به شرکت ?- متغیرهای فردی. فرضیه اول تحقیق به بررسی تاثیر عوامل فردی، شرکتی و زیرساختی در ایجاد اعتماد مشتریان پرداخته و فرضیه سوم اهمیت این عوامل را رتبه بندی می نماید. فرضیه دوم نیز وجود و یا عدم وجود اعتماد در نزد خریداران الکترونیکی را بررسی می کند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که فرضیه اول از دو بعد عوامل شرکتی و زیرساختی تایید و از بعد عوامل فردی تایید نشده است. همچنین فرضیه های دوم و سوم این تحقیق نیز تایید می شوند.
- Abstract
- In B2C model of e-commerce, customer trust is considered as one of the key factors of success and many of scholars believe deploying the safe purchasing process for the customers is very importance process. The aim of this research study is to examine the factors that influence the customer trust in ecommerce. So in order to accomplish this idea the hypothesized questions are personal (personality) variables, company variables and infrastructural variables that have the positive effects on: o Customer trust in e-commerce. o Customers trust e-stores. o Priorities of importance of these variables are as follows: 1- Infrastructural variables 2- Companies variables 3- Individual variables The first hypothesized question considers the influence of the individual variables, company variables and infrastructural variables in customer trust in e-commerce and the third one is priority ot the importance of these variables. The second hypothesized question is the existence of the trust in e-customers (if any). The result of the analysis shows that the first and the third hypothesized questions about the company, individuals and infrastructers are valid and positive, but the second one is not satisfactory. Key words: E-commerce, Online trust, Individual variables, company variables and infrastructure Variables