عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر سهمیه بندی بنزین بر صرفه جویی ارزی در بخش حمل و نقل جاده ای کشور
- رشته تحصیلی
- اقتصاد انرژی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1358;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50716
- تاریخ دفاع
- ۰۵ آبان ۱۳۹۰
- دانشجو
- رضا قلعه نویی
- استاد راهنما
- مجید احمدیان
- چکیده
- روند رو به رشد مصرف بنزین در کشور و بخصوص در بخش حملونقل جادهای کشور، باعث خروج ارز فراوانی از جهت واردات این فرآورده میشود. این عامل در کنار عواملی همچون لزوم ایجاد الگوی مصرف در جامعه، باعث گردید که دولت نهم در سال 1386 اقدام به اجرای سیاست سهمیهبندی بنزین نماید. از آنجا که حدود 99 درصد بنزین مصرفی کشور در بخش حملونقل جادهای صورت میگیرد، بنابراین اجرای این سیاست باعث کاهش شدید مصرف در این بخش گردید. کاهش در مصرف بنزین باعث کاهش واردات این فرآورده شده و از این طریق، ارز فراوانی که هر ساله جهت واردات این فرآورده از کشور خارج میشد، صرفهجویی گردید. در این تحقیق جهت بررسی اثر سهمیهبندی بنزین بر صرفهجویی ارزی در بخش حملونقل جادهای کشور، ابتدا تابع تقاضای بنزین در بخش حملونقل جادهای کشور به روش OLS مورد برآورد قرارگرفته و سپس میزان مصرف بنزین پس از اعمال سهمیهبندی مورد پیشبینی قرار میگیرد. نتایج برآورد، علاوه بر اینکه نشان داد مصرف بنزین نسبت به قیمت آن بسیار کم کشش است، نشان دهنده این امر بود که چنانچه سیاست سهمیهبندی بنزین اجرا نمیگردید، میزان مصرف بنزین ممکن بود تا سطح 120 میلیون لیتر در روز افزایش یابد. در ادامه، تابع تقاضای واردات بنزین را با استفاده از مدل ARIMA تخمین زدهایم. برای اینکار، ابتدا یک مدل بهینه را بر اساس معیارهای خطای پیشبینی بدست آورده و از این مدل برای پیشبینی استفاده کردهایم. پیشبینی واردات بنزین پس از سهمیهبندی، نشان داد که اعمال این سیاست توانسته است واردات بنزین را کاهش دهد؛ بطوریکه اگر این سیاست اعمال نمیشد، واردات بنزین تا سطح 36 میلیون لیتر در روز در پایان سال 1388 میرسید. این میزان کاهش در واردات، با توجه به نرخ فوب خلیج فارس بنزین، باعث صرفهجویی ارزی معادل 8/2746 میلیون دلار در طی دوره تابستان سال 1386 تا زمستان سال 1388 شده است.
- Abstract
- Growing trend of gasoline consumption in the country causes a lot of foreign imports for this product especially in the road transport sector. These factors led the ninth state in 1386 to implement the policy of gasoline rationing along with factors such as the need to create patterns in society. Since about 99 percent of the gasoline used in road transport, the implementation of this policy consumption was severely reduced in this section. Reduction in gasoline consumption would reduce imports of this product and in this way, the frequency of exchange were out of the country for imports of these products each year were saved. In this study, to investigate the effect of gasoline rationing on foreign currency savings in the road transport sector, first the gasoline demand in the road transport sector was estimated using OLS method and then the fuel consumption is predicted after the gas rationing. In addition estimation results showed compared to its price, gasoline consumption has very low elasticity, This indicates that if the policy of gasoline rationing was not implemented, it was possible that the level of gasoline consumption increase to 120 million liters per day. Then, we estimated the gasoline demand function using ARIMA model. To do this, first, an optimal model was obtained based on prediction error criteria and we have used this model to predict. Prediction of gasoline rationing, showed that the policy could reduce gas imports. So if this policy was not applied, the level of gasoline imports reached to 36 million liters per day at the end of 1388. This reduction in imports, considering the Persian Gulf FOB price of gasoline, has cause the foreign exchange savings equivalent 2746/8 million dollars during the summer period 1386 until the winter of 1388