عنوان پایاننامه
بررسی ترجیحات مشتریان موسسات آموزش عالی آزاد فعال در رشته های مدیریت در شهر تهران از طریق تحلیل متقارن
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53623
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
- چکیده
- از آنجائیکه محیط آموزشی در ایران به سوی رقابتی شدن پیش می رود، نقش بازاریابی در این صنعت به طرز چشم گیری رشد کرده است. یکی از مفاهیم کلیدی در فعالیت های شناخت ترجیحات مشتریان در هنگام خرید و اولویت آنها در انتخاب یک دوره آموزشی می باشد. در این پژوهش با استفاده از تحلیل متقارن، چگونگی موازنه میان ترجیحات مشتریان از میان تعدادی از ویژگی ها و همچنین اهمیت نسبی هر یک ویژگی ها مورد آزمون قرار می گیرد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که سه ویژگی، توصیه های فردی (تبلیغات دهان به دهان)، سطح تحصیلات دانشگاهی مدرس دوره و تجربه کاری مدرس از بیشترین درجه اهمیت برای انتخاب یک دوره آموزشی در موسسات آموزش عالی آزاد برخوردار است. با بهره گیری از روش تحلیل خوشه ای، دو بخش از مشتریان این دوره ها بر اساس اهمیت نسبی ویژگی های مطالعه شده در این پژوهش تعیین گردید. از آنجایئکه این پژوهش با شبیه سازی فرایند ارزیابی مشتریان برای انتخاب یک دوره آموزشی و نزدیک ساختن هر چه بیشتر این نظرسنجی به واقعیت با استفاده از روش تحلیل متقارن بهره می گیرد، نتایج حاصل از این پژوهش برآورد بهتری نسبت به استفاده از روشهای دیگر تحقیقات بازار فراهم می آورد. در ادامه این پژوهش با انجام بخش بندی بر روی نمونه آماری و در نهایت مقایسه خصوصیات جمعیت شناختی دو بخش تعیین شده، مشخص گردید که تفاوت روشنی میان خصوصیات جمعیت شناختی دو خوشه بدست آمده وجود ندارد و نمی توان بازار خدمات آموزشی را بر اساس خصوصیات جمعیت شناختی دسته بندی نمود. یافته های حاصل از این پژوهش می تواند به مدیران بازاریابی صنعت آموزشی در به کارگیری استراتژهای بازاریابی مناسب و برنامه ریزی ارتباطات بازاریابی موثر کمک نماید.
- Abstract
- Iran aimed to become the regional education hub, the local commercial training industry has become more competitive in recent years due to the entries of many new players. As the nature of the environment grows more competitive, the role of marketing has grown more significantly in this industry. One of the key insights to assist marketing effort is the understanding of consumers’ preferences in their training purchase. Using conjoint analysis, the present study examined how consumer trade off preferences of a number of attributes and the importance they attached to each of these attributes. The findings showed that the three most important of the attributes studied were word-of-mouth, trainers’ academic qualification and trainers’ practical experience. Through the use of cluster analysis, two consumer segments were formed. Further investigation found only minor background differences between these segments. The findings in the present study provide significant implications for marketers in developing actionable marketing strategies. This study uncovered which attributes were important to consumers of executive training courses.