عنوان پایان‌نامه

بررسی کیفیت بکارگیری رابطه دوستی در رهبری رابطه محور رهبران زن



    دانشجو در تاریخ ۰۴ تیر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی کیفیت بکارگیری رابطه دوستی در رهبری رابطه محور رهبران زن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریتMBA
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49491
    تاریخ دفاع
    ۰۴ تیر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    سیدرضا سیدجوادین

    هدف از این تحقیق، بررسی تجربیات عملی رهبران زنی است که به صورت رابطه محور سازمانهایشان را هدایت می‌کنند و نیز سنجش کیفیت و امکان به کارگیری رابطه دوستی در این نوع از رهبری. شش نفر از مدیران عالی، با تحصیلات، ویژگیهای شخصیتی و سن متفاوت که سازمانهایی با ابعاد و زمینه کاری متفاوت را رهبری می‌کنند، در این پژوهش همکاری کرده‌اند.با هریک از این رهبران یک تا سه مصاحبه نیمه ساختار یافته و عمیق انجام شد. همه آنها در سازمان خود در جایگاه قدرت بودند. آنها سخاوتمندانه تجربیات رهبری، ارتباطات و دوستی خود را بیان کردند. داستانهای هر یک از آنها متفاوت، ویژه و منحصر به فرد است. پس از بررسی و تحلیل مطالب مطرح در مصاحبه‌ها، نتایجی حول دو محور بدست آمد. دسته اول مفاهیم اصلی رهبری و شامل مأموریت، مسئولیت، اعتبار و ارتباط است. دسته دوم نتایج ویژگیهای رهبری رابطه محور زنان را بیان می کند و به دو دسته ویژگیهای اصلی و فرعی تقسیم می شود. ویژگیهای اصلی رهبری رابطه محور، مشارکت، توجه و احترام، در دسترس بودن و حفظ حد و مرزها است. ویژگیهای فرعی رهبری رابطه محور، نفوذ، سرگرمی، دوستی و مشاوره را دربر می گیرد. برای تأیید صحت و نیز قابلیت تعمیم این یافته‌ها، این ویژگیها در پرسشنامه ای تنظیم شدند و 30 نفر از مدیران عالی زن در سازمانهای دیگر، به سؤالات این پرسشنامه پاسخ دادند. با تحلیل نظرسنجی انجام شده مشخص شد که این زنان رهبران رابطه محور هستند و نیزنظریات ابراز شده در مصاحبه ها توسط آنان تأیید شد. اما فرض استفاده از رابطه دوستی برای رهبری سازمانی مورد موافقت میانگین جامعه قرار نگرفت و تأیید نشد.
    Abstract
    The purpose of this research is to review the practical experiences of female leaders who lead with a relational style and to measure the quality and the possibility of using friendship in this style of leadership. Six senior managers with different education, characteristics and age, who lead some organizations with different aspects and work areas, have collaborated in this study. One, two or three semi-structured and deep interviews were conducted with each of these leaders. They all had power position in their organizations. Theygenerouslyexpressed their own leadership, communication and friendship experiences. The story of each of them is special and different. After the review and analysis of the content discussed in the interviews, main pivotal features of their leadership were diagnosed. These features were set in a questionnaire and 30 senior managers of other organizations answered the questions of these questionnaires to verify accuracy and extendibility of these findings. By examining these women's viewpoints and analysis of statistical data from questionnaires, the interviews were tested and approved, and instead small number of them was rejected.