عنوان پایاننامه
ارزیابی شیوه توزیه اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای بین استان های کشور با رویکرد توسعه یافتگی استان ها
- رشته تحصیلی
- مدیریت مالی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51429
- تاریخ دفاع
- ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- عباس واشقانی فراهانی
- چکیده
- این پژوهش با استفاده از شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و زیر بنایی و به کمک روش اولویت بندی بر اساس شباهت به راه حل ایده آل ( تاپ سیس )، سطح توسعه یافتگی استان های کشور و شدت نابرابری بین آنها را براساس اطلاعات سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1385 و سرشماری کارگاهی سال 1382 تعیین نموده است، طبق نتایج بدست آمده آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان محروم ترین و سمنان و یزد برخوردارترین استان های کشور شناخته شدند. در ادامه و براساس ضریب محرومیت نسبی استانها، استان های کشور در چهار گروه محروم، نیمه محروم، نیمه برخوردار و برخوردار قرار گرفتند. عدد 15% به عنوان ضریب نابرابری بین استان ها بدست آمد که نشان دهنده ی اختلاف قابل توجه بین استان های کشور از نظر توسعه یافتگی می باشد. در مرحله بعد با تلفیق نتایج حاصل از روش های میانگین متحرک و مصاحبه با خبرگان هدف ارتقاء هر استان تعیین و ضریب محرومیت نسبی جدید استان ها نیز بدست آمد. باتوجه به ضریب محرومیت جدید استان ها، ضریب نابرابری به میزان 30 درصد کاهش داشت و به عدد 10.4% رسید. در آخرین مرحله و با ملحوظ نظر قراردادن لزوم کاهش ضریب نابرابری بین استان های کشور، میزان بودجه مورد انتظار طبق مدل، و با توجه به ضریب محرومیت، جمعیت و مساحت استان ها تعیین گردید. براساس نتایج حاصل از مدل، بیشترین بودجه متعلق به استان سیستان و بلوچستان با سهم 16.31 درصدی از کل بودجه و کمترین میزان آن متعلق به استان سمنان با سهم 0.26 درصدی از کل بودجه می باشد. نتایج نشان دهنده اختلاف قابل ملاحظه بین سهم اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای استان های کشور براساس مدل پیشنهادی و وضعیت موجود می باشد. لذا می توان اظهار داشت که توزیع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای بین استانهای کشور منطبق بر سطح توسعه یافتگی یا ضریب محرومیت نسبی استانها نبوده است .
- Abstract
- This research has specified the promotion’s level of country’s provinces and inequality’s level between them with making use of economical, social and cultural scales and also making use of premiership on the basis of resemblance to the ideal solution, and on the basis of statistic’s information of population and houses on 2006 and workshop’s statistics on 2003; meanwhile considering the existence of differences between ideal model of distributing the budgets of capital finances between country’s provinces and available conditions and also disproportion of allocating the capital budget between provinces of country with proportional level of being without facilities, it has studied the promotion’s level and also inequality’s level between country’s provinces during the years of forth (4th) program and presented the functional model of distributing the budgets of capital finances, for reducing the level of being without facilities and inequality’s of provinces during the years of fifth (5th) program.