بررسی نقش مراکز خرید بزرگ (shoppingmall) در تغییر رفتار خرید مردم تهران در خرید کالاهای با در گیری پایین (مطالعه موردی :hyper market)
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی - بازاریابی بین المللی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52786
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- پگاه حصاری
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- زندگی در شهر های شلوغ و پر ترافیک امروز ، کمبود وقت و مشکلات شهرنشینی، سمت و سوی جدیدی در تمامی ابعاد زندگی شهر نشینان ایجاد کرده است. تغییر روند ها در موارد متعددی از جمله عادات خرید مردم به وضوح مشهود می باشد. پیدایش و رشد مراکز خرید از محصولات اصلی این چنین تغییرات می باشد به طوری که امروزه کمتر شهری را می توان بدون وجود این مراکز در جهان یافت. تحقیقات انجام شده نشان از تاثیر به سزای این مراکز در زندگی روزانه مردم دارند. در ایران نیز همانند تمامی دنیا این دسته از مراکز در حال رشد هستند. آنچه محقق در این تحقیق به دنبال آن است تاثیری است که این مراکز خرید بر رفتار خرید مصرف کنندگان آنها دارند . این پژوهش با مطرح کردن 5 متغیر : زمان خرید، دفعات خرید، برند تجاری، خرید های آنی و خرید های گروهی و با استفاده از ایزار پرسشنامه ، توسط آزمون های آماری مقایسه زوجی تی وابسته و آزمون ویلکاکسون ، شرایط هر کدام از متغیر ها را در دو حالت " پیش از افتتاح هایپر استار" و "پس از افتتاح هایپر استار" در مرکز خرید مورد مطالعه (فروشگاه هایپر استار شهر تهران) مورد بررسی قرار داده است. نمونه گیری تحقیق به صورت تصادفی انجام شده است و با توجه به جدول مورگان تعداد 384 نمونه برای انجام این پژوهش در نظر گرفته شده است و نتایج بدست آمده از این تحقیق بیانگر تایید ایجاد تغییرات در متغیر های مورد بررسی محقق در فروشگاه هایپر استار شهر تهران می باشد.
- Abstract
- Living an urban life in overcrowded cities, lack of time and problems associated with metropolitan life style, have altered lives of people all around the globe and considerable changes in different categories and aspects of life have occurred, for example in buying habits of people. Emergence and growth of shopping malls are products of such alterations. Researches on this issue have shown that shopping malls have had such a big effect on people’s routine lives in large amount of countries. Iran in not an exception! In this research, the researcher has been trying to find out the effect of these malls on consumers’ behavior. The researcher has set five variables that could have been vastly affected by the emergence of malls which are as following: 1.time of purchase, 2.number of times of purchase, 3.commercial brands, 4.unplanned purchase 5.Shopping by group of friends or family. These variable are being investigated by using a questionnaire and by means of Dependent T-test and Wilcoxon test, in two different periods: before the opening of Hyper star shopping complex (the sample in this research) and after the opening of Hyper star. 384 samples are being questioned that were all selected on a random basis and the consequences show that there have been changes in variables investigated by the researcher.