عنوان پایان‌نامه

ارزیابی روشهای مختلف تدریس بازاریابی از حیث اثر گذاری بر نگرش و دانش فراگیران نسبت به بازار یابی و ارزیابی اثربخشی دوره ها از نظر فراگیران مطالعه موردی : آزمایشگاهی در ۳ دانشگاه تهران




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52925
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۰

    هدف اصلی برنامه‏های بازاریابی آماده کردن دانشجویانی بهره‎ور برای تجارت و سازمان‎ها می‌‏باشد (تیلور، ????). در حالیکه بسیاری از دانشجویان بدلیل آنکه ارتباطی بین آنچه در کلاس می‌‏آموزند با آنچه در آینده می‌‏خواهند انجام دهند، نمی‌‏یابند، شاکی هستند (پور‌تر و مکبین، ????). در این پژوهش اثربخشی روش‏های آموزش بکار رفته در سه دانشگاه بر‌تر شهر تهران ارزیابی شد. به منظور انجام این پژوهش نمونه‏ای متشکل از دوازده کلاس در سه دانشگاه، دانشگاه تهران، علامه طباطبایی و شهید بهشتی (نه کلاس به عنوان گروه آزمون و سه کلاس گروه کنترل) انتخاب شدند. در مرحله پیش آزمون میزان نگرش بازاریابی دانشجویان گروه‏های آزمون و کنترل با استفاده از ده سوال پرسشنامه دوازده موردی کئون (????)، دیوبینسکی و هنسل (????) و رابرتس و مانولیس (????) و میزان دانش آن‏‌ها با استفاده از پرسشنامه‏ای حاوی بیست سؤال بازاریابی که با استفاده از کتاب اصول بازاریابی فیلیپ کاتلر و نظر خبرگان بازاریابی طراحی شده بود، سنجیده شد. پس از اتمام کلاس‎های بازاریابی مجدداً میزان دانش و نگرش آن‏‌ها سنجیده شد. نتایج آزمون t زوجی و تحلیل اندازه‏های تکراری با اطمینان ??% نشان داد روش‏های مختلف آموزش بازاریابی تأثیر متفاوتی بر دانش و نگرش دانشجویان داشته و اگرچه میزان دانش دانشجویان در تمامی روش‏های آموزش افزایش یافته است اما این افزایش در کلاس‏هایی با روش‏های تدریس فعال‏‌تر (نوین) بیشتر است. در حالیکه میزان نگرش دانشجویان در برخی از روش‏های تدریس نه تنها افزایش نیافته، بلکه کاهش نیز یافته است. در ‌‌نهایت می‌‎توان چنین نتیجه گرفت که استفاده از روش‏های آموزش فعال در بازاریابی باعث افزایش بیشتر دانش و نگرش دانشجویان می‌‏شود.
    Abstract
    Training courses in organizations is one of the principles organization use to empower their employees. The purpose of this paper is to evaluate the effectiveness of three marketing teaching methods that are used in Iranian universities on knowledge and attitude of learners. Samples were 110 university students of 3 big university of Tehran that were divided in to three groups, another homogenous sample of 3 groups is selected as the “control group”(involving no marketing training). Data regarding the knowledge with self-made questionnaire and attitude of group toward marketing and advertising were measured with 12 items developed by Keown (1982) and Dubinsky and Hensel (1984) before and after training. The Findings of this paper may be interesting to practitioners because effective training methods help organizations to reduce the time required for training their new staff, increase their efficiency of their training programs and eliminate plenty of failures and reworks in the organization, and also for marketing teachers. Results suggest that active learning methods of teaching have a significant effect on knowledge and attitude of learners.