عنوان پایاننامه
ارزیابی روشهای مختلف تدریس بازاریابی از حیث اثر گذاری بر نگرش و دانش فراگیران نسبت به بازار یابی و ارزیابی اثربخشی دوره ها از نظر فراگیران مطالعه موردی : آزمایشگاهی در ۳ دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52925
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- اعظم میرسلیمانی
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- هدف اصلی برنامههای بازاریابی آماده کردن دانشجویانی بهرهور برای تجارت و سازمانها میباشد (تیلور، ????). در حالیکه بسیاری از دانشجویان بدلیل آنکه ارتباطی بین آنچه در کلاس میآموزند با آنچه در آینده میخواهند انجام دهند، نمییابند، شاکی هستند (پورتر و مکبین، ????). در این پژوهش اثربخشی روشهای آموزش بکار رفته در سه دانشگاه برتر شهر تهران ارزیابی شد. به منظور انجام این پژوهش نمونهای متشکل از دوازده کلاس در سه دانشگاه، دانشگاه تهران، علامه طباطبایی و شهید بهشتی (نه کلاس به عنوان گروه آزمون و سه کلاس گروه کنترل) انتخاب شدند. در مرحله پیش آزمون میزان نگرش بازاریابی دانشجویان گروههای آزمون و کنترل با استفاده از ده سوال پرسشنامه دوازده موردی کئون (????)، دیوبینسکی و هنسل (????) و رابرتس و مانولیس (????) و میزان دانش آنها با استفاده از پرسشنامهای حاوی بیست سؤال بازاریابی که با استفاده از کتاب اصول بازاریابی فیلیپ کاتلر و نظر خبرگان بازاریابی طراحی شده بود، سنجیده شد. پس از اتمام کلاسهای بازاریابی مجدداً میزان دانش و نگرش آنها سنجیده شد. نتایج آزمون t زوجی و تحلیل اندازههای تکراری با اطمینان ??% نشان داد روشهای مختلف آموزش بازاریابی تأثیر متفاوتی بر دانش و نگرش دانشجویان داشته و اگرچه میزان دانش دانشجویان در تمامی روشهای آموزش افزایش یافته است اما این افزایش در کلاسهایی با روشهای تدریس فعالتر (نوین) بیشتر است. در حالیکه میزان نگرش دانشجویان در برخی از روشهای تدریس نه تنها افزایش نیافته، بلکه کاهش نیز یافته است. در نهایت میتوان چنین نتیجه گرفت که استفاده از روشهای آموزش فعال در بازاریابی باعث افزایش بیشتر دانش و نگرش دانشجویان میشود.
- Abstract
- Training courses in organizations is one of the principles organization use to empower their employees. The purpose of this paper is to evaluate the effectiveness of three marketing teaching methods that are used in Iranian universities on knowledge and attitude of learners. Samples were 110 university students of 3 big university of Tehran that were divided in to three groups, another homogenous sample of 3 groups is selected as the “control group”(involving no marketing training). Data regarding the knowledge with self-made questionnaire and attitude of group toward marketing and advertising were measured with 12 items developed by Keown (1982) and Dubinsky and Hensel (1984) before and after training. The Findings of this paper may be interesting to practitioners because effective training methods help organizations to reduce the time required for training their new staff, increase their efficiency of their training programs and eliminate plenty of failures and reworks in the organization, and also for marketing teachers. Results suggest that active learning methods of teaching have a significant effect on knowledge and attitude of learners.