عنوان پایاننامه
رابطه بین سرمایه های فکری و عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن قابلیت های مدیریت دانش در شرکت های حاضر در صنعت بیمه کشور
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52758
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- لنا یاسینیان
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- در یک تعریف ساده، سرمایه فکری، عبارتست از تفاوت بین ارزش بازاری و ارزش دفتری داراییهای یک شرکت. در این تحقیق رابطه بین سرمایه های فکری سازمان و عملکرد سازمان را با در نظر گرفتن قابلیت های مدیریت دانش به عنوان متغیر میانجی مورد بررسی قرار داده ایم بنابراین سرمایه های فکری به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده و عملکرد سازمانی متغیر وابسته می باشد و قابلیت های مدیریت دانش نقش متغیر میانجی را ایفا می نماید . برای این منظور ابتدا به بررسی رابطه مستقیم سرمایه های فکری و عملکرد سازمانی پرداخته و سپس رابطه سرمایه های فکری را بر روی قابلیت های مدیریت دانش می سنجیم و پس از آن به بررسی این مورد می پردازیم که قابلیت های مدیریت دانش چه تاثیری بر روی عملکرد شرکت ها دارد.این تحقیق از نوع تحقیقات پیمایشی و توصیفی بوده و از ابزار پرسش نامه برای جمع آوری داده های متغیر مستقل و از داده های مالی شرکت ها(سهم بازار، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام و نرخ رشد فروش) برای ارزیابی عملکرد سازمانی به عنوان متغیر وابسته استفاده شده است ،به علت محدود بودن جامعه آماری تحقیق از کل شماری صورت گرفته است .به دلیل نسبی بودن داده های تحقیق برای ازمودن رابطه بین متغر های مستقل و وابسته تحقیق از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است .برای سنجش پایایی سوالات پرسش نامه ازآزمون آماری آلفای کورنباخ استفاده شده و روایی سوالات پرسش نامه با استفاده از تایید استادان و خبرگان صنعت و همچنین تحلیل عاملی تائیدی بهره برده ایم.برای انجام آزمون های آماری از نرم افزار های SPSS و Lisrel استفاده شده است .نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که سرمایه های فکری در شرکت های بیمه رابطه مثبت و معنی داری با عملکرد سارمان دارند و تمامی اجزای آن تاثیر مثبتی بر عملکرد سازمانی دارد و همچنین سرمایه های فکری باعث افزایش قابلیت های مدیریت دانش می شود که این نیز تاثیر مثبتی بر عملکرد سازمانی دارد.همه فرضیه های این تحقیق به استثنای فرضیه شماره 4 مورد تائید قرار گرفته و فرضیه شماره 4 که رابطه سرمایه های مشتری را با قابلیت های مدیریت دانش مورد بررسی قرار می داد تائید نشد، در نهایت با استفاده از نتایج این تحقیق افزایش اجزای سرمایه های فکری و قابلیت های مدیریت دانش برای بهبود عملکرد سازمان پیشنهاد شد.
- Abstract
- In simple terms, intellectual property is the difference between market value and office value of a company’s assets. In this study, we have assessed the relationship between an organization’s intellectual properties and its performance with regard to knowledge management capabilities as a mediator variable. Therefore, intellectual properties are considered as the independent variable, organizational performance is the dependent variable, and knowledge management capabilities play the role of the mediator variable. In this regard, we first examine the direct connection between intellectual properties and organizational performance and then assess the effect of intellectual properties on knowledge management capabilities and eventually we evaluate the effects of knowledge management capabilities on the companies’ performance. This study is a descriptive/survey research and uses a questionnaire for independent variable data collection, and then uses the companies’ financial data (market share, rate of return on equity, and sales growth rate) to examine organizational performance i.e. the dependent variable. Due to a limited statistical society, total population sampling is done. Since the research data is proportional, Spearman correlation test is applied to examine the relationship between dependent and independent variables. The Cronbach’s ? coefficient is used to measure the questionnaire’s reliability, and the confirmation of industrial experts and professors and also confirmatory factor analysis are used to measure the questionnaire’s validity. Two software; SPSS and Lisrel, are used to do the statistical tests. The results show that, there is a significant positive relationship between intellectual properties and organizational performance in an insurance company, and all of its components have a positive effect on organizational performance. Intellectual properties also increase knowledge management capabilities which in turn have a positive effect on organizational performance. All the research’s hypotheses were confirmed except for hypothesis 4, which examined the relationship between the customer’s assets and knowledge management capabilities. Eventually, with regard to the findings of this research, it was proposed to increase the components of intellectual properties and knowledge management capabilities in order to improve organizational performance.