عنوان پایان‌نامه

ببرسی عوامل موثر بر توسعه صادرات محصولات پلاستیکی به بازار کشورهای همسایه



    دانشجو در تاریخ ۰۶ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ببرسی عوامل موثر بر توسعه صادرات محصولات پلاستیکی به بازار کشورهای همسایه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51019
    تاریخ دفاع
    ۰۶ مهر ۱۳۹۰

    در ادبیات نوین مدیریت هر یک از وظایف مدیران مانند برنامه‌ریزی، سازماندهی، کنترل و ... جلوه‌ای از نوعی تصمیم‌گیری هستند. در این میان تصمیم‌گیری راجع به انتخاب راهبرد مناسب توسعه‌ی صادرات صنعت پلاستیک و تعیین اولویت نسبی هر کدام بمنظور رفع چالش‌های فراروی توسعه‌ی صادرات این صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. چرا که علاوه بر ارضای نیازهای بازار هدف باید با اهداف سازمانی منطبق باشد. صنعت پلاستیک بعنوان یکی از مهمترین و با ارزش ترین بخش زنجیره صنایع نفت و گاز می باشد که وجود ذخایر هیدروکربوری بعنوان مزیت نسبی کشور محسوب می گردد. این تحقیق به بررسی عوامل و مسایل موثر بر صادرات محصولات پلاستیکی پرداخته و سپس با انتخاب راهبرد مناسب با توجه به نتایج عارضه‌یابی توسعه‌ی صادرات صنعت پلاستیک را درنظر می‌گیرد که به دنبال ارزیابی همزمان شرایط فعلی و احتمالی آیند? محیط داخلی و خارجی می‌باشد. مطالعه با اشراف و نزدیکی به شرکت ملّی صنایع پتروشیمی ایران و بنگاهها و تشکل های صنعت پلاستیک صورت گرفته و با توجه به ساختار مسأله از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شده است. پس از شناسایی چالش‌های موثر در توسعه‌ی صادرات پلاستیک این شرکت به کمک پرسشنامه، با استفاده از مقایسه‌های زوجی و تحلیل آن بکمک نرم‌افزار Expert Choice، وزن نهایی هر یک از راهبرد‌های توسعه صاردات صنعت پلاستیک بمنظور رفع چالش‌های فرا روی این صنعت شناسایی گردید و در نهایت یک مدل انتخاب راهبرد مناسب در توسعه‌ی صادرات صنعت پلاستیک پیشنهاد شده است. نتایج بیانگر این مطلب است که در بین راهبرد‌های توسعه‌ی صادرات صنعت پلاستیک، راهبردهای «تجارت آزاد (منطقه‌ای- بین‌المللی)» و «خوشه‌های صادراتی» از بالاترین اولویت‌ها برخوردار بوده و راهبرد «مأموریت‌های تجاری و مأموریت‌های تجاری معکوس» از کمترین اهمیت برخوردار است.
    Abstract
    In the modern literature of management, each of managers' duties such as planning, organizing, controlling, and the like are manifestations of one form of decision-making. Meanwhile, decision-making on choosing the proper strategy for development of exporting Plastics industry and identifying the relative priority of each one in order to remove the challenges encountered by export development of this industry are of great significance. This is due to the fact that in addition to satisfying the needs of the target market, it needs to be in conformity with the organizational objectives. Plastics industry is one of the most significant and valuable parts of the chain of oil and gas industries and the existence of hydrocarbon resources is regarded as one of the relative advantages of the country. This study investigates the factors and issues that affect the export of plastic products and then selects the proper strategy with regard to the consequences of finding the weaknesses of development of exporting plastics industries in order to simultaneously assess the current conditions and the probable future of the domestic and foreign environments. This study also focuses on the National Iranian Petrochemical Industries Co., agencies, and plastics industries institutions and due to the structure of the issue, it uses AHP process. After identifying the challenges which affect the development of plastics exports, the final value of each of the strategies for developing export of plastics industries were identified through using a questionnaire and paired comparisons and analysis by “Expert Choice” software, in order to remove the challenges faced by this industry. In the end, a proper model for selecting the proper strategy for development of plastics industries export has been suggested. The results obtained from this study indicate that among the strategies for development of plastics industries, the strategies of "free trade (regional-international)" and "export clusters" have the highest priorities and the strategy of "commercial missions and reversed commercial missions" have the least significance. Keywords: Strategy assessment, export development, Analytical Hierarchy Process (AHP)