عنوان پایاننامه
بررسی روشهای توسعه سهم بازار پژوهش های کاربردی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52084
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- زهرا مهرجو
- استاد راهنما
- سیدرضا سیدجوادین
- چکیده
- بحث ارتباط دانشگاه و صنعت در بسیاری از کشورها مطرح بوده که بنا به نیاز و ساختار صنعتی این ارتباط طراحی و اجرا شده است. اما چنین ارتباطی در برخی کشورها از جمله ایران، با مشکل مواجه است. در این تحقیق به بررسی روش های توسعه سهم بازار و مدل های ارتباط دانشگاه و صنعت با بهره گیری از تجربیات کشورهای پیشرفته و نتایج اجرای برخی طرح ها در کشور می پردازیم و از طریق بحث ارتباط دانشگاه و صنعت از دیر باز در بسیاری از کشورها، مطرح بوده است. برخی از کشورها بنا به نیاز و ساختار صنعتی و دانشگاهی خود این ارتباط را تا حد ممکن تبیین، طراحی و به اجرا در آورده-اند. اما به علت پیچیدگی موضوع، استقرار چنین ارتباطی در بسیاری از کشورها و از جمله کشور عزیز ما ایران، همچنان با مشکلات فراوانی مواجه است. در این تحقیق به بررسی روشهای توسعه سهم بازار و مدلهای ارتباط دانشگاه و صنعت با بهره گیری از تجربیات کشورهای پیشرفته صنعتی و بررسی نتایج حاصل از اجرای برخی طرح ها در کشور می-پردازیم و سپس از طریق مصاحبه با خبرگان، مدل توسعه سهم بازار پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران و سوالهای مربوط به هر یک از عوامل ارائه شده در مدل طراحی می گردد. جهت بررسی پایایی و میزان قابلیت اعتبار ابزار سنجش، از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار کلی آن 0.959 بود. سپس 60 پرسشنامه با پست الکترونیک میان خبرگان دانشگاه تهران که دارای فعالیت گسترده با صنعت بودند؛ ارسال گردید. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که کلیه عوامل ارائه شده بر توسعه سهم بازار پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران تاثیر دارد. و از میان اقدامات درون سازمانی گرایش به سوی خلاقیت و از میان اقدامات برون سازمانی ایجاد بانک اطلاعات صنعت بیشترین تأثیر را بر توسعه سهم بازار پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران دارند. لذا با توجه به اهمیت و ضرورت توسعه سهم بازار پژوهشهای کاربردی، می بایست دانشگاه تهران توجه بیشتری به عاملهای ارائه شده نشان دهد.
- Abstract
- The relationship between university and industry has a long history in many countries. In some countries, academic and industrial needs and structures necessitate explaining, designing and implementing this relation as far as possible. But due to the complexity of the issue, the establishment of such a relation is still faced with many problems in many countries, including our beloved Iran. This research preliminary studies methods of expanding market share and models of relationship between university and industry focusing on developed industrial countries’ experiences and the results of some plans applied in Iran. Then developmental model of market share in applied researches of Tehran University and related questions about all factors listed in the model would be designed through interviewing experts. To investigate the validity and reliability of measurement instruments, the Cronbach's alpha was used and its overall value was 0.959. Then 60 questionnaires have been sent via e-mail for those experts of Tehran University who have relations with industry. The results of data analysis showed that all the factors presented have a significant impact on the development of market share in applied researches of Tehran University. Among intra-organizational as well as out-of-organization practices, inclination to creativity and building industry informational bank were most influential on the development of marker share in applied researches of Tehran University, respectively. Considering the importance and necessity of expanding market share in applied research, it’s vital for Tehran University to pay more attention to the factors involved.