عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر و نقش گروه های مرجع در پذیرش محصولات جدید
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55111
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- انسیه علیشیری
- استاد راهنما
- سیدابوالقاسم میرا
- چکیده
- انسان موجودی اجتماعی و اعمال و رفتارهای او متاثر از ارزش ها، هنجارها و قوانین گروه است. انسان بدون تعلق به گروه احساس امنیت نمی کند. به گفته مورینو: “انسان در گروه متولد می شود، در گروه زندگی و کار می کند و در گروه بیمار و درمان می شود. “در فرایندی تحت عنوان جامعه پذیری است که ارزش ها و هنجارهای یک جامعه به افراد و انسانهای آن جامعه منتقل می شوند و آنها به اصطلاح اجتماعی می شوند؛این تاثیر پذیری جوامع، گروه ها، انسانها از نظریه ها و دیدگاه های متعدد، یکی از نهادها و الگوهای تاثیر گذار بر این فرایند، " گروه مرجع " است. گروه مرجع با کارکردهای خود از یک سو مبنای مقایسه و ارزیابی رفتار افراد جامعه و الگوی ذهنی قرار می گیرد و از سوی دیگر، با القای ارزش ها و هنجارها بر فرایند جامعه پذیری آنان تاثیر مستقیم دارد. از این رو در این پژوهش ویژگی های گروه مرجع و تاثیر آنان بر رفتار خرید مشتریان مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از پرسشنامه ای حاوی 49 سوال تنظیم گردید که با توجه به اینکه برخی سوالات مشتمل بر گویه های متعدد است در مجموع 249 آیتم را مورد سنجش قرار داده است. ضرورت گروه مرجع و تاثیر پذیری مشتریان از آنان و تمایل افراد برای کسب اطلاعات در زمینه کالاها ی جدید و مقایسه آنان با کالاهای قدیمی و برندهای گوناگون مورد تایید قرار گرفته اند. ویژگی های رفتاری و اخلاقی و اطلاعاتی و میزان ریسک پذیریشان در خرید مورد بررسی قرار گرفته است.
- Abstract
- Human is a social creature and his needs and behaviors are influenced by group values, norms and rules. Humans do not feel security without dependency on a group. As Moreno said," human is born in a group, lives and works in a group, and becomes ill and is treated in a group." It is in the process called sociability that values and norms of a society are transferred to individuals and they become as sociable beings; one of the influential patterns of this process is "Reference Group" from different viewpoints and attributes. Reference Group together with its functions constitutes the basis for comparison and assessment of the behaviors of the individuals of a society and subjective pattern on the one hand and imposes a direct impact on the process of sociability through induction of values and norms on the other hand. Hence, features of Reference Group and their effects on the purchase behavior of customers were evaluated in this research. The present research is a practical one according to its objective. A questionnaire of 49 questions was arranged, some of which included different speeches while 249 items were assessed altogether. Thus, the necessity of Reference Group and their influence on the customers, the tendency of individuals for gaining information of new goods, and their comparison with old goods and various brands were confirmed. Moreover, Behavioral, moral, and informational features as well as the degree of risk-taking of this group were evaluated.