عنوان پایان‌نامه

بخش بندی مشتریان پزو۲۰۶ با استفاده از روش تحلیل خوشه ای مطالعه موردی مشتریان شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بخش بندی مشتریان پزو۲۰۶ با استفاده از روش تحلیل خوشه ای مطالعه موردی مشتریان شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51551
    تاریخ دفاع
    ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    علی حیدری

    امروزه شرکت ها می دانند که توان آن را ندارند تا در یک بازار، به یک شیوه همه مصرف کنندگان را راضی نگه دارند. مشتریان نیازها، انتظارات و منابع مالی یکسانی ندارند و لذا مدیران باید استراتژی های خود را با بخش بندی بازار بهبود دهند. در یک بخش بندی موفق، مدیران انگیزش ها و تفاوت های مشتریان در بازارهای مختلف را تشخیص می دهند. به طور مثال برخی از مشتریان به وسیله قیمت، انگیزش پیدا می کنند، درحالیکه برخی دیگر به وسیله عملکرد و یا کارائی محصول. در این تحقیق در راستای بخش بندی مشتریان پژو 206، از جامعه آماری خریداران این محصول که حداقل 3 ماه خودرو را در اختیار داشته اند، نمونه ای به حجم 220 نفر انتخاب و از طریق پرسشنامه نسبت به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر خرید خودرو اقدام و باتوجه به نتایج حاصله، بر اساس الگوی بخش بندی مک دونالد و با استفاده از الگوریتم خوشه بندی k-means، مشتریان پژو 206 به 6 بخش نقسیم بندی شده اند و مشخصات هر بخش تعیین شده است.
    Abstract
    Nowadays companies know that they are not able to satisfy all consumers in a market with the same method. Customers are not in equal circumstance of needs, expectations and financial sources. So, managers have to improve their business strategies by market segmentation. In successful market segmentation, managers identify consumers and their different characteristics and the different ways are motivated. For example, some customers are motivated by price and financial issues, while others are motivated by vehicle performance or efficiency. This research is about to segment Peugeot 206 customers in Tehran's market. For the survey, 220 people were chosen randomly among buyers of Peugeot 206 in first half of the year 2011. As the scope the research is to find individual customers and investors or business customers should be removed from the samples, the selected samples should own the car almost for 3 months. Using a questionnaire, we were able to find key factors impacting their buying decisions. These people were divided into different groups by using k-means algorithm based on McDonald's segmentation model. Final result shows that 6 different clusters could be defined in the market and specification of each cluster is distinguished.