عنوان پایان‌نامه

بررسی و تعیین شاخص ها و اندازه گیری بلوغ شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو در تجارت الکترونیک (B۲B)



    دانشجو در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی و تعیین شاخص ها و اندازه گیری بلوغ شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو در تجارت الکترونیک (B۲B)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49202
    تاریخ دفاع
    ۲۹ تیر ۱۳۹۰
    دانشجو
    هدی رضائیان
    استاد راهنما
    محمد موسی خانی

    در سال های اخیر بکارگیری ابزارهای الکترونیکی و به ویژه اینترنت در شرکت ها تاثیر شگرفی در گسترش فعالیتهای تجاری داشته است و دیگر تجارت سنتی توان رقابت با تجارت الکترونیکی را ندارد. می توان گفت بکارگیری تجارت الکترونیکی اکنون یک گزینه اختیاری نیست بلکه نوعی اجبار است و شرکت‏ها ناگزیر از بکارگیری آن هستند. بلوغ تجارت الکترونیک شرکت‏ها درجه آمادگی و مناسب بودن زیرساخت‏های نرم‏افزاری و سخت‏افزاری برای استقرار تجارت الکترونیکی می باشد. بکارگیری مدل بلوغ در تجارت الکترونیکی فرصت ارزیابی و سنجش اثربخشی تجارت الکترونیکی را فراهم می‏آورد، بطوریکه می توان متناسب با مرحله تکامل الکترونیکی شاخصهای خاص آن مرحله را تعریف نمود. اندازه‏گیری میزان بلوغ تجارت الکترونیکی برای هر شرکتی لازم به نظر می رسد چراکه این موضوع به عنوان مزیت رقابتی برای شرکت ها مطرح می شود. در این پژوهش ابتدا به بررسی مزایای بکارگیری تجارت الکترونیک، مدل های تجارت الکترونیک، مدل های بلوغ تجارت الکترونیکی و مراحل هر یک از آنها می پردازیم. در ادامه مراحل بلوغ و حوزه های ارتباطی جهت بررسی میزان بلوغ شرکت ساپکو در تجارت الکترونیکی پیشنهاد می گردد. سپس در قالب پرسشنامه ای نظر خبرگان را اخذ نموده و با استفاده از آزمون دو جمله ای مراحل بلوغ و شاخصهای هر مرحله تایید می گردد. در انتها با نظرسنجی، وضعیت این شاخص ها در شرکت ساپکو مورد ارزیابی قرار گرفته و میزان بلوغ تجارت الکترونیکی شرکت ساپکو مورد ارزیابی قرار می گیرد.
    Abstract
    In recent years, using electronic tools particularly internet has had dramatic effects on business so that traditional business can not compete with e-commerce. It can be said, using e-commerce isn’t any longer an option but it's a necessity and companies are compelled to use it. Maturity of e-commerce is the degree of readiness of its infrastructure software and hardware for the implementation of electronic commerce. Using the maturity model of e-commerce provides opportunity to evaluate and measure the effectiveness of e-commerce, thus we can define the specific parameters involved with each stage of electronic evolution. It seems that each company should measure the maturity of its e-commerce because this issue is an indicator of competitive advantage for companies. In this study, first I study the advantages of using e-commerce, e-commerce models, e-commerce maturity models and their stages. Then I recommend maturity stages and communications to evaluate the maturity of e-commerce in Sapco. Furthermore experts' opinion is obtained in a questionnaire and with using a binomial test maturity stages and factors of each stage is validated. Finally by pooling, the factors of each stages be measured and the maturity level of e-commerce in Sapco is evaluated.