عنوان پایاننامه
بررسی عوامل موثر بر جلب اعتماد مصرف کنندگان به خرید و مصرف داروهای تولید داخل کشور
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51814
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- نیلوفر حسین زاده
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- موضوع دارو از آن دسته از مقوله های جذاب و پرطرفداری است که علاوه بر مسئولان و دستنداران در این صنعت، نظر مصرف کنندگان آن را نیز به خود جلب می کند. صحبت های بسیاری در مورد تجویز، چگونگی مصرف، مصرف از نمونه خارجی یا داخلی در میان اقشار مختلف جامعه دیده می شود و یکی از بحث های رایج آن است که آیا مصرف کنندگان برای درمان و پیشگیری بیماریها، به داروهای ایرانی اعتماد دارند یا عواملی سبب عدم اعتماد آنها به داروهای تولید داخل گشته است. در این تحقیق که روش آن توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد،پس از سازماندهی ادبیات در حیطه صنعت دارویی کشور (داروهای او تی سی )، متغیرها و عوامل تأثیرگذار بر جلب اعتماد مصرف کنندگان به خرید و مصرف داروهای مذکور تولید داخل مورد بررسی قرار گرفته و پس از انجام مطالعات میدانی و جمع آوری داده ها با استفاده از فنون آمار توصیفی و استنباطیبه تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهند که عواملی چون تجربه قبلی خرید، قیمت، توصیه داروسازان، پزشکان و اطرافیان، برند، مواد اولیه به کار رفته در ساخت این داروها، سطح کیفیت و اثربخشی و تبلیغات عواملی هستند که جهت جلب اعتماد مصرف کنندگان تاثیر دارند. به طوری که یافته های این تحقیق می تواند برای کارخانجات داروسازی، شرکت های وارد کننده مواد اولیه دارو، داروسازان و پزشکان و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مفید واقع شود.
- Abstract
- Medicine is of an attractive and popular subject drawing not only the attention of those in charge of and involved in it in industry, but also that of the consumers. Various talks are heard about prescription and method of consumption of domestic or foreign sorts from among different social classes. One of the common discussions deals with whether consumers rely upon Iranian medicines for treatment and prophylaxis or some factors have caused their unreliability to domestic ones. Traditionally, psychologists of human characters view reliance as a belief, expectation or feeling rooted in people's characters or individuals’ primary mental capacities. After organizing literature of Iranian medical Industry (dealt with Over-The- Counter (OTC) medicines) in the present research with a descriptive and measuring methodology, effective variables and factors on the consumer's reliance upon purchasing and using domestic medicines mentioned above were evaluated and data gathered through field studies using descriptive and inferential statistics (Average T-test and Analysis of Friedman Variance) was analyzed. Results of this research are indicative of the influence of such factors as previous purchase experience, price, recommendations of pharmacists, doctors, and relatives, brand, and ingredients of medicines, quality level, efficacy and advertisements on the consumers' reliance. As a result, findings of this research can be beneficial for pharmaceutical companies, importing companies of initial substances used in medicines, pharmacists, and practitioners as well as Ministry of Healthcare, Treatment, and Medical Instructions. Keywords: purchase behavior, consumer's behavior, reliance, attitude, brand and OTC medicines.