عنوان پایاننامه
بررسی ارتباط ارزش ویژه برند بر تصمیم گیری و رفتار خرید مشتریان (مطالعه موردی : شعب بانک پاسارگاد استان هرمزگان)
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52337
- تاریخ دفاع
- ۲۸ آبان ۱۳۹۰
- دانشجو
- ایدا ایرانی
- استاد راهنما
- محمدعلی شاه حسینی
- چکیده
- برندها، اغلب به عنوان یکی از ارزشمندترین دارایی های یک سازمان دیده می شوند. ساخت برندهای قوی و ضرورت حضور قدرتمند در ذهن از اولویت های بسیاری از سازمان ها است، زیرا به باور عمومی، برندهای قدرتمند می توانند مزیت رقابتی بیافرینند. اهمیت این مفهوم در صنعت بانکداری ایران، با ورود بانک های خصوصی نیز نمایان شده است. بنابراین ایجاد برند، یکی از اولویت های استراتژیک جهت بانک های ایران محسوب می شود. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط ارزش ویژه برند بر تصمیم گیری و رفتار مشتریان شعب بانک پارگاد استان هرمزگان می باشد. در مدل پیشنهاد شده، آمیخته بازاریابی منتخب (گستردگی شعب و تبلیغات)، وجهه شرکت و ابعاد ارزش ویژه برند (که شامل آگاهی و تداعی برند، کیفیت ادراک شده و وفاداری به برند) بررسی و همچنین به بررسی رابطه بین ارزش ویژه برند و انتخاب شعبه پرداخته شده است. تحقیق حاضر، از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. به این منظور، بر اساس نمونه گیری تصادفی در دسترس، نمونه ای معادل 384 نفری از مشتریان بانک مورد پژوهش قرار گرفته اند. نتایج حاکی از آن است که ارزش ویژه برند بر روی رفتار مشتری (انتخاب برند) اثر مستقیم و قابل توجهی داشته است. در پژوهش حاضر، وفاداری به برند بیشترین تاثیر مثبت داشته و اثر آگاهی و تداعی برند بر ارزش ویژه برند رد شده است. همچنین نشان داده شد که اثر تصویر بانک به عنوان یک متغیر مداخله گر، بر ابعاد ارزش ویژه برند قابل توجه بود. که این تصویر، خود نتیجه ی تلاشهای آمیخته بازاریابی منتخب بود و تبلیغات و گستردگی شعب اثر خود را بر روی ابعاد ارزش ویژه برند از طریق تصویر بانک اعمال کردند.