عنوان پایاننامه
اندازه گیری تعالی سازمانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با استفاده از مدل EFQM
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49655
- تاریخ دفاع
- ۰۳ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- فاطمه ابوالمعالی دامغانی
- استاد راهنما
- سیدرضا سیدجوادین
- چکیده
- مدل تعالی EFQM یکی از علمی ترین و کاربردیترین مدلهای تعالی می باشد که امکان دستیابی سازمان به تعالی و آگاهی از نقاط ضعف و قدرت خود را فراهم می آورد و با محاسبه روابط علی بین اجزا و انجام ممیزی و تجزیه و تحلیل معیارهای نهگانه این مدل، سازمان را بطور عملی به تعالی رهنمون می سازد. در این تحقیق تلاش شده است مدل تعالی سازمان را برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) بکار گرفته و ضمن شناسایی نقاط ضعف و قوت فرآیندهای سازمانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) ، این شرکت، بر اساس معیارهای مدل EFQM مورد ارزیابی قرار گیرد. جامعهی آماری این تحقیق تمامی مدیران و کارشناسان کلیدی شرکت جمهوری اسلامی ایران می باشد. در این پژوهش از پرسش نامهی استاندارد مدل تعالی استفاده شد که روایی آن نیز مورد تأیید قرار گرفت . نوع تحقیق از نظر هدف تحقیقی کاربردی(Applied research ) و از نظر روش تحقیقی توصیفی و از شاخه ی پیمایشی میباشد . نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل 52 پرسشنامه جمع آوری شده نشان می دهد که معیارهای نه گانه مدل EFQM در شرکت هما با توجه به ترتیب اولویت عبارتند از: نتایج مشتریان، نتایج کلیدی عملکرد، شراکتها و منابع، کارکنان، فرایندها، استراتژی، نتایج جامعه، رهبری، نتایج کارکنان. کل امتیاز کسب شده شرکت هما بر طبق مدل EFQM 300 امتیاز بوده و شرکت در تمامی ابعاد نه گانه این مدل در مرحله میانی قرار دارد. در نهایت نقاط قوت و نقاط آسیب پذیر به همراه راهکارها و پیشنهادات ارائه گردید. واژگان کلیدی : ارزیابی عملکرد، مدیریت ارزیابی عملکرد، تعالی سازمانی، مدل تعالی سازمانی EFQM، جوایز کیفیت، خود ارزیابی
- Abstract
- EFQM model is among the most applicable and scientifically proven models which help the organization to reach excellence and identify its weaknesses and strengths. In addition EFQM makes it possible for organizations to measure the causal relationships among constructs and leads the organization to excellence via its nine-dimension criteria. This study tries to implement EFQM in Islamic Republic of Iran Airlines (HOMA) in order to first identify its strengths and weaknesses and then evaluates its performance. Purpose-wise, the present study is considered to be an applied research, with a descriptive nature. Results from 52 questionnaire show that EFQM criteria in HOMA are as follow (based on the priority): costumer results, key performance results, resources and enterprises, personnel, processes, strategy, leadership and employee results. Based on EFQM evaluations, the total score for HOMA is 300 and the company is ranked as medium in EFQM criteria. Finally, some practical recommendations are offered.