بخش بندی مشتریان بانک ها بر مبنای ارزش مورد انتظار مشتری
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49447
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- احسان انیسی
- چکیده
- هدف از انجام این تحقیق بخش بندی بازار بانکها و شناسایی گروههایی از مشتریان بانکی است که تمام اعضای هر گروه نسبت به یک طرح بازاریابی، از خود پاسخ یکسانی نشان میدهند. به منظور انجام این تحقیق، 301 پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی ناحیهای در فروشگاههای زنجیرهای پس از تایید روایی و پایایی جمعآوری گردید. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی، تحلیل خوشهای و آزمون کای دو پیرسون استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که 29 شاخص انتخاب بانک در چارچوب 8 عامل خلاصه میشود که در مجموع بیش از 61 درصد از رفتار مشتریان را در زمینه انتخاب بانک توضیح میدهند. بر اساس عوامل بدست آمده و بکارگیری تحلیل خوشهای نتایج نشان داد، مشتریان بر اساس شباهت پاسخهایشان به 8 عامل اصلی، به سه بخش قابل تقسیماند، در نهایت نتایج حاصل از آزمون کای دو نشان داد که بخشها از نظر سن، تاهل، درآمد ماهیانه، تعداد بانک مورد استفاده، نحوه آشنایی با بانکها و خدمات آنها و بازار مطلوب سرمایهگذاری با هم تفاوت معناداری دارند.
- Abstract
- The purpose of this study is to segment market of banking industry in order to identify customers’ groups whose members show similar reactions to a marketing mix. We designed a structured questionnaire and test its reliability and validity. Then we used random regional sampling in order to distribute 301 questionnaires in chain stores across Tehran. Factor and cluster analysis and Pearson test were conducted. Results of factor analysis reduced 29 bank selection criteria to 8 factors that aggregately explained more than 61% variance in customers’ behaviour in choosing their banks. The results of cluster analysis showed that we can group customers according to their similar behaviour into 3 distinct segments. Finally, results of Pearson test (chi square) showed that the segments differ from one another according to age, marital status, monthly income, number of banks they referred to, how they find out about the bank and its services and investment market.