بررسی ادراک دانشجویان دانشگاه تهران از برند دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی - بازاریابی بین المللی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65478
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- مهدی باباصادقیان
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- برندینگ نقش مهمی را در شرکتهای خدماتی ایفا میکند زیرا برندهای قدرتمند اعتماد به محصولات غیرملموس را افزایش میدهند و به مشتریان در درک و تصور بهتر از این محصولات کمک میکنند.برای برخی از دانشگاه ها تصویر ذهنی و شهرت عوامل مهمتری نسبت به کیفیت آموزشی می باشند. هدف این تحقیق، بررسی ادراک دانشجویان از برند دانشگاه تهران است. در این رابطه، ادراک افراد از برند دانشگاه بر اساس سه عنصر تعهد، ماهیت و نمودهای خارجی و نمادین سنجیده شده و رابطه ی علّی این عناصر با پاسخ های دانشجویان به برند دانشگاه تعیین شده است. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و براساس روش گردآوری دادهها، تحقیق توصیفی و از نظر روش تجزیه و تحلیل دادهها، از نوع رگرسیون خطی با حداقل مربعات جزیی محسوب میگردد. به این منظور، براساس نمونهگیری مرحله ای، نمونهای معادل 350 نفر اتخاذ شده است. نتایج حاصل نشان داد که تمام عناصر مورد اشاره بر ادراک دانشجویان از برند دانشگاه تهران اثرگذارند. بیشترین تاثیر مربوط به عنصر تعهد است. همچنینمحل سکونت دانشجویان دانشگاه تهران بر ادراک آنها از برند این دانشگاه اثرگذار بوده است.
- Abstract
- Branding plays a significant role in service organizations because strong brands increase trust in intangible products and help customer to have better understanding and imagination of the product. For some of the universities mental image and reputation are even more important from education quality. The purpose of this research is to explore students’ perception of brand of the University of Tehran. Subject to this, students’ perception of the university brand assessed based on three elements: promise, quiddity and symbolic and external representation. Also cause and effect relationship of these elements with students’ responses to university brand has been determined. Thus, a sample of 350 students completed a questionnaire designed to assess their evaluations. Results show that all of the mentioned elements have meaningful impact on the perception of the students of university brand. The most important factor is the promise. Keywords: Brand, Students’ perception, University brand, University of Tehran