عنوان پایاننامه
خوشه بندی کاربران اینترنتی بر اساس رفتار اینترنتی شان در ایران با استفاده از تحلیل عاملی و خوشه ای
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49469
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- شاهین قرصی عنبران
- استاد راهنما
- هاشم آقازاده
- چکیده
- با ظهور اینترنت و رشد نمایی بی¬سابقه¬اش در مقایسه با سایر ابداعات مهم، پارادایم¬های متعددی از زندگی بشریت دستخوش تغییر شدند. شاید اینترنت در ایران، هنوز آنقدر جوان است که نتوانستهایم چارچوب¬های مناسبی را برای آن مدون کنیم. اینترنت متعلق به هیچ¬کسی نیست و به راحتی نمی¬توان آن را در چارچوب خاصی قرار داد. این مطالعه کاربران اینترنتی ایرانی را براساس رفتار اینترنتی و رفتارشان در فرایند خرید تلفن همراه، به سه خوشه تفکیک نمود. خوشه اول، کاربران غیرفعال، که عمدتاً جوان¬ترین قشر کاربران اینترنتی، دانشجو و بیکار (کم درآمد)، و دارای امکانات پایین اینترنتی هستند، اغلب اینترنت را برای فعالیت های درسی و جستجوی اطلاعات استفاده می¬کنند. خوشه دوم، خریداران نیمه¬فعال هستند، از آن جهت به این نام نسبت داده می¬شوند که سابقه خرید اینترنتی دارند، اما تعداد دفعات خریدشان خیلی کم (یک تا چهار بار) است. آنها جوان ها و بالغ های جامعه هستند که نوعاً کارمنداند، و حتی بخشی از دانشجویان این خوشه هم، دارای شغل هم زمان هستند، و از تسهیلات بهتری برای دسترسی به اینترنت برخوردار هستند. خوشه سوم، خریداران فعال، هستند که بالاترین تجربه خریدهای اینترنتی در سطح کشور را دارند، و از بهترین تسهیلات اینترنتی استفاده می¬کنند، بیشترین میزان زمان سپری¬کردن در اینترنت را صرف می¬کنند و همگی شاغل هستند، حتی اکثریت دانشجویان این خوشه نیز شغل هم زمان دارند، بنابراین به احتمال قوی سطح درآمدی آنها بسیار بالا است. همچنین عده محدودی که تلفن همراه را از طریق اینترنت، خریداری نموده¬اند در این خوشه جای دارند.
- Abstract
- This Research has been focused on Iranian internet users on the basis of their behaviors on the net and in the process of purchasing the mobile cell-phone. After research and collecting data from 241 Iranian internet users, three clusters emerge. The Cluster One, “inactive internet users”, which has no online shopping experiences, and more than the two other clusters, has young people which often are student and jobless, probably with lower income, access the internet with lower speed than others, and majority of their internet usage are educational activities and information searching. The cluster two, “semi-active internet users”, which all has online shopping experiences, but the frequencies of online shopping is lower than four times in the last year. They often are employees, and even students among them have simultaneous job with their education. Cluster three, “active internet users”, which all has more than five times online shopping in the last year. They have the greatest internet usage experiences in Iran (more than 7 years), greatest time spending in internet, and with high-speed internet facilities. Besides, all of people who purchased mobile cell-phone, in online behavior are in this cluster.