عنوان پایان‌نامه

شناسایی و رتبه بندی عوامل ذهنی - ادراکی موثر بر تصمیم گیری گردشگری به شمالی کشور (گیلان و مازندران و گلستان)از دیدگاه گردشگران تهرانی




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49867
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۰

    در این تحقیق به دنبال شناسایی عوامل ذهنی-ادراکی مؤثر بر تصمیمگیری گردشگری و سپس رتبه بندی این عوامل هستیم تا با استفاده از این رتبه بندی تحقیقات آتی و سرمایه-گذاری ها در صنعت گردشگری بر این اساس به انجام رسند. در مرحله اول، تعداد بیست عامل ذهنی ادراکی از طریق مطالعات کتابخانه ای شناسایی شدند. جامعه آماری تحقیق شامل شهروندان شهر تهران، حدوداً از هشت میلیون نفر جمعیت تشکیل شده است. از طریق پرسشنامه که به صورت تصادفی در سطح شهر و پایانه های ترابری توزیع شد، نگرش 385 نفر نمونه گردشگران شهر تهران در خصوص میزان اهمیت عوامل شناسایی شده در تصمیمگیری ایشان توسط مقیاس لیکرت جمع آوری گردید. با دقت 5 درصد و سطح اطمینان 95درصد آزمون های ناپارامتری متعدد برای شناسایی ویژگی های نمونه آماری و رتبه بندی عوامل بر روی داده ها اعمال شد. پس از رتبه بندی بر اساس نگرش گردشگران، عوامل “احساس امنیت وسیله نقلیه”، “احساس امنیت راه”، “احساس امنیت اقامتگاه” و “آرامش بخش بودن طبیعت راه و مسیر” به ترتیب رتبه نخست تا چهارم را احراز نمودند. در نهایت با توجه به نظرات متفاوت گروههای مختلف جمعیت شناختی و نتایج کلی، پیشنهاداتی برای اولویت بندی تحقیقات و یا سرمایه گذاری های آتی در صنعت گردشگری ارائه گردید.
    Abstract
    This research has been lead to find effective perceptual-psychological factors, influential upon tourism decision making and rank them according to Iranian tourists' perception of these factors' importance in their decision making. In the first stage 20 factors has been identified through studying 66 articles in tourism related Journals. These factors have been ranked according to the perception of a sample population of 385 citizens of Tehran city, using Likert scale. 385 questionnaires were handed out randomly by the researcher through Tehran City bus terminals, airports, and metro stations and the results were analyzed using SPSS 16.0 program. Using Friedman test, at 95% significant level perceived effectiveness of the factors was not equal and "vehicle safety", "road safety", "residence safety" and "relaxing road nature" were first to forth ranked respectively