عنوان پایاننامه
بررسی عوامل موثر بر استفاده از بانکداری اینترنتی (مطالعه موردی بانک تجارت)
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی - بازاریابی بین المللی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47618
- تاریخ دفاع
- ۱۴ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- فاطمه اروجی
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- تحولات اخیر به ویژه در زمینه فن آوری اطلاعات و جهانی شدن، منجر به گسترش رقابت در عرصه بانکداری گردیده است و فضای رقابتی را در به کارگیری فن آوری های جدید حاکم نموده است. شدت رقابت در بازار اهمیت حفظ مشتری و جذب مشتریان جدید را دو چندان کرده است. با توجه به اهمیت و روند رو به رشد استفاده از بانکداری اینترنتی و نارسایی های روش های سنتی در ارائه خدمات به مشتریان، در پژوهش حاضر سعی شده است تا عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی بررسی گردد؛ تا با کمک یافته های حاصل از انجام تحقیق و با درک بهتر کاربران اینترنتی و دغدغه های آن ها، زمینه های لازم را برای سوق دادن مشتریان به سوی بانکداری اینترنتی فراهم کرده و در جهت همسویی با روند جهانی گام برداریم. جامعه آماری این پژوهش کاربران اینترنتی بانک تجارت در شهر تهران می باشد. تحقیق از نوع کاربردی، شیوه گردآوری داده ها از نوع پیمایشی مقطعی با استفاده از پرسش نامه بود. نمونه آماری 206 کاربر فعلی اینترنتی بانک بود. تحلیل داده های گردآوری شده، تاییدکننده فرضیه های تحقیق بود. نتایج بیانگر آن است که سهولت استفاده درک شده، سودمندی درک شده، مزایای درک شده، اعتماد و ریسک درک شده نقش بسیار مهمی در پذیرش بانکداری اینترنتی دارد. در این تحقیق رابطه میان متغیرهای جمعیت شناختی به جز سن با استفاده از بانکداری اینترنتی مورد تایید قرار نگرفت.
- Abstract
- During the past few years, serious modifications especially in information techNology as well as globalization have led to an increasing rivalry in banking industry with a domination of a competitive atmosphere in utilizing new forms of techNology. As a result, attracting and retaining customers is Nowadays of paramount importance. Considering the growth in using internet banking and the deficiencies in traditional banking services, the present study aims at identifying influential factors in the adoption of internet banking. The sample consisted of 206 current users of internet banking in Tejarat Bank in Tehran who completed a forty three - item questionnaire. The findings confirmed the hypotheses. More specifically, perceived ease of use, perceived usefulness, perceived benefit, perceived risk an trust significantly affect the adoption of internet banking. Yet None of the demographic variables except for age were correlated with internet banking adoption.