عنوان پایاننامه
بررسی آثار مشوقهای خرده فروشان بر رفتار ونگرش مشتریان (فروشگاه های زنجیره ای پوشاک در قلمرو تهران بزرگ)
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49134
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- نجمه محمدبیگی
- استاد راهنما
- سیدرضا سیدجوادین
- چکیده
- موضوع این پژوهش بررسی آثار مشوقهای ترویجی خردهفروشان بر رفتار و نگرش مشتریان میباشد. به همین منظور از مدل مفهومی کریستف دی ولف بهمنظور بررسی تاثیر مشوقهای ترویجی بر متغیرهای رفتاری همچون اعتماد، تعهد ارتباطی و وفاداری رفتاری استفاده میشود. این مشوقها به عنوان ابزارهایی کارا برای مدیران و تصمیم گیرندگان در بخشهای مختلف صنعت از جمله فروشگاههای خردهفروشی میباشد. امروزه به دلیل شدت یافتن رقابت، یافتن راهکارهایی نوین بهمنظور افزایش فروش یا توسعه سهم بازار به عنوان مزیتی رقابتی برای شرکتها به شمار میآید. بنابراین بسیاری از شرکتها در صدد برآمدند با استفاده از رویکردهایی جدید، که تلفیقی از آمیخته بازاریابی و نگرشها و رویکردهای جامعهشناختی و رفتاری است، جایگاه بهتری نسبت به سایر رقبا برای خود ایجاد نمایند. از نتایج بدست آمده در این پژوهش میتوان به عنوان راهکارهایی پیشنهادی به خردهفروشان به منظور ایجاد رابطه بلندمدت با مشتری و افزایش وفاداری به فروشگاه و تمایل به خرید مجدد آنان بهره برد. در این پژوهش 5 فرضیه مورد بررسی قرار گرفته و به دنبال آزمون مدلی در حوزه بازاریابی ارتباطی، و در جامعه آماری مورد نظر محقق که همان فروشگاههای منتخب پوشاک است میپردازد. هدف این پژوهش کاربردی بوده و نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی میباشد. در این پژوهش از چند فروشگاه پوشاک بصورت خوشهای نمونهگیری شده و مشتریان بهصورت تصادفی از این خوشهها انتخاب میشوند. با استفاده از این روش و با استفاده از جدول مورگان 384 مشتریان بصورت تصادفی انتخاب شد. با توجه به دادههای گردآوری شده و نتایج آماری بدستآمده نتیجه میگیریم متغیرهایی چون ارتباطات مستقیم، رفتارهای ترجیحی و پاداشهای محسوس بر متغیرهای وابسته همچون تعهد ارتباطی، اعتماد و وفاداری رفتاری تاثیر میگذارد.
- Abstract
- Abstract Purpose: This thesis aim to esamine the impact of different promotional incentives made by a retailer (direct communication, preferential treatment, and tangible rewards) on key relationship marketing outcomes (trust, relationship commitment, and behavior loyalty). Design/methodology/approach: A cross sectional study in clothing setting was conducted based a 423 sampels from consumer. Structural equation modeling (SEM) was then used to test the research model and hypotheses. Finding: While direct commitment, tangible reward had a positive impact on trust and in the result consumer loyalty, preferential treatment did not show a signification relationship with variable trust.SME results indicate that retailers undertaking promotional incentives to loyal consumer can positively affect these consumers?attitudes and behavior. Keywords: Relationship marketing; promotional incentive ;loyalty consumer; retailing