بررسی تاثیرات تجارت الکترونیک در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی - بازاریابی بین المللی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61593
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- مریم خلیلی مقدم
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- آگاهی و استفاده از تجارت الکترونیکی برای همه شرکتها و ارگانهایی که سعی در ارضای نیازهای مشتریانشان در اسرع وقت و تأمین برنامه ها و اهداف خود دارند، امری ضروری به نظر می رسد، این امر به خصوص در مورد صادرات خدمات فنی و مهندسی که جایگاه مهمی در خدمات دارا می باشد و در چند سال اخیر رشد بسیار سریعی داشته است، نیز صادق است. روند رو به رشد سریع صادرات خدمات در ایران، همراه با فقدان مطالعات تجربی مرتبط با تجارت الکترونیکی و توسعه صادرات، این حوزه خاص را به عنوان یک چشم انداز بالقوه برای تحقیقات بیشتر و اکتشافات، به ویژه تا آنجا که به کشور های در حال توسعه همچون ایران مربوط می شود، ارائه می کند. دیده شده است که شرکتها با بکارگیری تجارت الکترونیک می توانند روند صادرات خود را تسهیل کرده و همچنین برخی موانع صادراتی را از بین برند. بنابراین، تحقیق حاضر به دنبال بررسی هدف زیر است که آیا تجارت الکترونیک می تواند از طریق تسهیل فرایند صادرات و کاهش موانع صادراتی، صادرات خدمات فنی و مهندسی را توسعه می دهد. تعداد 99 پرسشنامه از شرکتهای صادر کننده خدمات فنی و مهندسی جمع آوری گردید و داده ها با آزمونهای میانگین یک جامعه، همبستگی و معادلات ساختاری، تجزیه و تحلیل گردیدند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که بکارگیری تجارت الکترونیک موجب تسهیل فرایند صادرات و کاهش موانع صادرات می شود، همچنین تسهیل فرایند صادرات بر توسعه صادرت تأثیر گذار است، اما کاهش موانع صادرات بر توسعه صادرات نمی تواند تأثیر داشته باشد. بنابراین بکارگیری تجارت الکترونیک از طریق تسهیل روند صادرات می تواند موجب توسعه صادراتی گردد اما از طریق کاهش موانع نمی تواند این امر صورت پذیرد.
- Abstract
- Implementation of e-commerce and also e-commerce awareness are necessary for all of the companies and organizations that are trying to satisfy their customer’s needs immediately. This specially seems true for engineering service export, because it has an important position among service exports and also has had a rapid growth in recent years.Rapidly growing trend of service export in Iran, coupled with the lack of empirical studies related to e-commerce and export development, represent this special area as a potential prospect for future researches and explorations, especially as far as developing countries like Iran. It has been seen that the companies can facilitate their export process and also remove some of the export barriers by implementing e-commerce, as a resultexport can be developed. So this study aims to follow whether or not e-commerce can develop export by facilitating export process and removing barriers. 99 questionnaire collected from companies exporting engineering service. Data analyzed by one sample T test, correlation test and structural equation. The results show that implementation of e-commerce can facilitate export process and can remove export barriers. Also facilitating export process can develop export but removing barriers can’t. We conclude that implementing e-commerce can develop export by facilitating export process but not by removing barriers.