عنوان پایاننامه
شناسایی عوامل موثربرافزایش صادرات محصولات پتروشیمی
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49391
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- فریبا رازقی
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- امروزه رویکرد توسعه صادرات به عنوان یک اصل پذیرفته شده در عرصه تجارت خارجی کشورما شناخته شده است وتسهیل صادرات در برنامه های توسعه وسیاستگذاری ها مورد توجه مسولین قرارگرفته است .پژوهش حاضر برای شناسائی عوامل موثر بر افزایش صادرات محصولات پتروشیمی انجام شده است. مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، در زمره مطالعات توصیفی،تحلیلی طبقه بندی می شود. برای جمع آوری اطلاعات مبانی نظری وپیشینه پژوهش ازروش کتابخانه ای ومطالعات میدانی استفاده شده است و فرضیه اصلی پژوهش که مبتنی برچهارعنصر آمیخته بازاریابی (محصول ،قیمت،توزیع وترفیع )تدوین شده است . باتوجه به نامعین بودن حجم جامعه آماری وکیفی بودن صفات مورد بررسی ،برای تعیین حجم نمونه از حدود تغییرات واریانس استفادشده است .درسطح 95درصداطمینان ، تعداد 96نفر،نمونه تعیین گردید. پرسش نامه ها ی پژوهشدر اختیار خبرگان صنعت ومدیران فروش وبازاریابی شرکت های صادرکننده محصولات پتروشیمی قرار گرفت . یاقته های این پژوهش حاکی از آنست که از بین متغیرهای تشکیل دهنده عنصر محصول (رعایت استانداردهای کیفی ) وازبین متغیرهای تشکیل دهنده عنصر قیمت (استفاده ازتسهیلات اعتباری در خرید) وازبین متغیرهای تشکیل دهنده عنصر ترفیع(بازاریابی مستقیم )، وازبین متغیرهای تشکیل دهنده عنصر توزیع (تحویل کالا در مقصد خریدار)از اهمیت بسیار زیادی بر افزایش صادرات محصولات پتروشیمی برخودار می باشند.
- Abstract
- This research tries to consider and study the factors effective in exports development for development and continuation of economic development, national welfare and development of petrochemical industry. The objective of this study is to identify factors effective in increased export of petrochemical products. This research is applied from the viewpoint of objective and descriptive, analytical and apriori from the view of nature and method. Field studies and library method was used in order to gather information on theoretical principles and the research background; and other information required was obtained through data analysis and questionnaires. Data analysis, which is described in Third Chapter, analyzes statistical data obtained from questionnaire making use of Lickert Spectrum and SPSS18 Spreadsheet. Fourth Chapter analyzes the research findings and tests the hypotheses. Finally, Fifth Chapter comes to conclusion on the research findings and presents some proposals for policymakers of petrochemical industry. The research findings indicate that there is a significant relation between marketing mix (product, price, promotion and distribution) and the exports performance of petrochemical companies. Keywords: export, product, price, promotion, distribution