عنوان پایاننامه
بررسی تطبیقی نکاح منقطع با نکاح مسیار و اشباه آن از منظر فقهی - حقوقی
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 000137;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49422
- تاریخ دفاع
- ۰۵ تیر ۱۳۹۰
- استاد راهنما
- جواد حبیبی تبار, مجتبی الهیان
- دانشجو
- اباذر افشار
- چکیده
- چکیده هنگامی که ازدواج دائم برای همگان میسر نیست و زمینه فحشا و هرزگی در جامعه روبه فزونی است، ازدواج موقت راهکاری مناسب برای حل مشکلات جنسی جوانان وپیشگیری از فساد و مبارزه با آن است. مذاهب اسلامی به استناد قرآن کریم، سنت نبوی(ص) و اقوال صحابه و تابعین در مشروعیت این ازدواج در عصر پیامبر (ص)اتفاق نظردارند و تنها آنچه محل اختلاف است استمرار یا نسخ این حکم الهی است،شیعیان و بعضی از بزرگان صحابه و تابعین، بر این باورند که این حکم نسخ نشده است. اما بعضی از دانشمندان اهل سنت ادعا می کنند که این قانون نسخ شده است. بنابراین از آنجا که اهل تسنن، ازدواج منقطع را مشروع نمی دانند، برای پاسخ به نیازهای برخی از مردان وزنان، مجبور شدند ازدواج مسیار را در دهه ی اخیر که در برخی از کشورهای اسلامی رواج یافته، تجویز نمایند که مورد استقبال عده ای از زنان و مردان عرب واقع شده است. نکاح مسیار همان ازدواج دائم است منتها با شرایط ویژه و زمینههای مختلف،حقوق زوجیت مانند حق نفقه، حق مبیت و قسم، حق تسلط زوج بر زوجه در اسکان و خروج از منزل، اشتغال به کار، و غیره با شرط ضمن عقد، اسقاط و مورد تنازل و گذشت قرار میگیرد. نکاح مسیار تمام ارکان و شرایط نکاح دائم عادی را دارد و نه تنها دلیلی بر بطلان آن وجود ندارد بلکه علاوه بر اصل اباحه، عموم و اطلاق ادلهی نکاح، دلیل بر صحت آن میباشد و دلیل قابل قبولی از ناحیهی مخالفین نکاح مسیار بر عدم جواز، اقامه نشده و به دلایل آنها به تفصیل پاسخ داده شده است.
- Abstract
- Abstract When permanent marriage is not possible for all and situation of prostitution and debauchery in society is to increase, so temporary marriage is appropriate policy to address sexual problems and prevention youth from corruption and combating with. religions according to the Quran, the prophetic tradition (PBUH) companions, and appreciation and followers are agree with the legitimacy of this marriage in the era of the prophet (PBUH)and the only difference is continuing or copies of this divine order, Shites and some of the great companions and followers believe that this order has not been manuscript. But some sunni scholars claim that has been manuscript. So since the Sunnis have not legitimate withdrawal marriage, they have to forced masyar marriages to answer the needs of men and women in recent decades that have become widespread in some Muslim xountries, that some Arab women welcomed to this circumstance. Masyar marriage is as permanent marriage, but with different circumstances and conditions, Parity of right to alimony, the right of Mabyt and division, the right of husband to his wife to control her housing and leaving, employment, and so on, with the stipulation will be dismantled. Masyar marriage has all elements of is normal permanent marriage and not only there is no invalid reason, but also there is Abahh principle, public and evidence referred to true marriage and some acceptable reason from opponents of the Masyar marriage license, and did not allege in detail of the reasons that they have been answered. Key words: interrupted marriage, masyar marriage, concubine, alimony, stipulation