عنوان پایان‌نامه

بررسی شاخصه ها و امتیازات مکتب حقوق جزائی اسلام در مقایسه با مکتب حقوق جزائی مسیحیت و یهودیت



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی شاخصه ها و امتیازات مکتب حقوق جزائی اسلام در مقایسه با مکتب حقوق جزائی مسیحیت و یهودیت" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 000129;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47992
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۹

    مکتب حقوق جزا به معنای مجموعه ای هدفمند ، روشمند ومبتنی بر جهانبینی خاص است که فرآیندی ویژه را برای مواجهه با جرم وتحقق یک روند قضایی سالم و موثر توصیه می‌کند. با توجه به جامعیت دین در عموم حوزه‌های حیات بشری، از جمله امور قضایی و با بررسی مجموعه احکام وکیفیت مواجهه شرایع با مقوله جرم می‌توان به مکتب حقوق جزائی برخاسته از هر دین دست یافت. در این میان و در عرصه مسائل جزائی، ادیان ابراهیمی یهودیت، مسیحیت واسلام در عین مشترکات قابل توجه، از تمایزات واختصاصاتی نیز برخوردارند که به سیر تکاملی ادیان ، میزان اصالت منابع، مقارنات تاریخی وجامعیت ذاتی هر یک از این سه دین بر می‌گردد لذا اگرچه هر سه شریعت مذکور بدنبال عدالت کیفری می‌باشند اما در سیاستگزاری کیفری باهمدیگر متفاوتند. آنچه در پس این پژوهش بدست می‌آید این است که یهودیت به عنوان یک شریعت الهی نظامی قومیتی و ارعابگرا وخشونت بار را ایجاد کرده وبه جهت مقارنت با دوره انتقام از تاریخ تحولات حقوق کیفری، کمتر به حقوق بشر وضرورت نهادهای عمومی توجه نموده است و در امتداد آن دیانت مسیحی نیز با افراط در مقوله محبت و انحراف در تشریعات تخفیفی و گرایش به نظامات بشری، سیستمی معیوب و ناکارآمد را ایجاد کرده ‌است ؛ در این میان مکتب حقوق جزائی اسلام با ایجاد مکتبی کاملا الهی، جهانشمول، مساوات گرا و جامع نگر مترقی ترین اصول تقنینات کیفری را مانند اصل برائت، عطف به ماسبق نشدن، حتمیت کیفر، قانونی بودن واصل بازپروری را مدنظر قرار داده ودر بستری عقلانی وعقلائی با دو اندیشه توحید وعدالت پا به عرصه تولید نظام قضائی گذاشته است که در آن به حقوق مجرمین ، اراده مرتکبین و نوع ناهنجاری پیش آمده توجه کافی دارد؛ از هر گونه رفتار خشونت بار وغیر موجه پرهیز میکند وهرگز به جهت توجیه ناپذیری معطل نمی‌ماند. مطالعه مکاتب ناشی از این سه دین و مقایسه آنها در عرصه عمل وسنجش آنها با معیار عقل، ما را به شاخصه‌ها وامتیازات مکتب حقوق جزائی اسلام،آخرین دین آسمانی رهنمون می‌گردد و سیر تکاملی شریعت اسلام را به تصویر می‌کشد.
    Abstract
    The criminal law includes a meaningful and systematic collection is based on special worldview and devises a particular procedure to face crime and be accomplished an effective and perfect judicial process. According to religious community in public sphere of human life such as judicial affairs and considering commands and how religions look at the crime, the criminal law results from every religion. Despite of the similarities, there some differences between Ibrahimian Judaism, and Christianity and Islamic religions in the criminal problems, And they rely on evolution of religions, their original references, symmetrical history and their intrinsic communities. Although these religions follow penal justice, they are different in penal policy making. The study has investigated Judaism as divinity religion has made terrorism, violent racial system and has rarely paid attention human rights and public institutions because of coincident with vindictiveness from penal law evolutions. And Christianity has brought into being a useless and defective system because of radical kindness and tendency to humanity systems. Among them, the Islamic criminal law has noticed the main principles of penal rights such as avoidance, no- retroactive, certitude of penal, legality and rehabilitation through creating a completely godly, worldly, equalitarian and comprehensive school and stepped onto the arena of making judicial system rationally through monotheism and justice to concentrate criminals rights ,perpetrators’ wills and abnormal kinds. It avoids violence and unjustifiable conducts .the past studies of the three religions and their comparisons will lead practically and measurably us to advantages and standards of the Islamic criminal law (the latest religion) and image the evolution method of the Islamic religion. Key words: School, Law, criminal, penal, Islam, Judaism, Christianity, justice, presumption of innocence, no crime or punishment exept in accordance with the law, no-retroactive, penitence, penal equality, rationality, prescribed punishment, discretionary punishment, , admonishing fellow believers to do right and to avoid sin, Sanhedrin, Torah, Talmud, The Bible, pivoted revenge, Ordali, morality, forgiveness, crime, retaliation.