عنوان پایان‌نامه

معرفت شناسی سینمای دینی از منظر حکمت هنر



    دانشجو در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "معرفت شناسی سینمای دینی از منظر حکمت هنر" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه دین
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001435;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53148
    تاریخ دفاع
    ۱۱ اسفند ۱۳۸۹

    چکیده مسئله امکان سینمای دینی به انحاء گوناگون همواره مورد توجه متألهان و سینماگران بوده است – که می توانیم آن را " معرفت شناسی سینمای دینی " بنامیم . به بیانی و مطابق تحقیق حاضر ، این طرح مشتمل بر دو گام اساسی است : اول - گام سلبی دوم – گام ایجابی توضیح گام اول – رفع موانع : ذیل گام اول خواهیم دید منتقدان موارد متعددی را با عنوان موانع تحقق و گاه متناقض نمای پیش روی سینماگران دینی برشمرده اند که تحلیل اهم این موارد نشان می دهد این ایرادات اولا به هیچ وجه ذاتی سینما نیستند بلکه محصول شرایط خاص فرهنگی – اجتماعی می باشند ( فصل 1 ) و در ثانی اشکالات برخاسته از سینما به عنوان هنر است – لذا در پاسخ باید به " حکمت هنر " رجوع نمود ( فصل های 4-7 ) . همچنین به این دلیل که سینما مبتنی بر مجموعه ای از مطالعات و پژوهش های موضوعی – تکنیکی و ... به معنای عام است بایستی به شبهه انحصار رویکردهای دین پژوهی نیز پاسخ گوئیم ( فصل 2 ) . نهایتا از آنجا که سینما سنخی از زبان ( به معنای ابزار ارتباطی ) است به رفع ابهام درباب امکان زبان دین پرداخته ایم ( فصل 3 ) . توضیح گام دوم : در این بخش و از آنجا که تحقق سینمای دینی را در حوزه حکمت هنر ( هم به عنوان حدود و هم ابزار ) دانسته ایم ؛ اولا شاخصه اصلی حکمت هنری ( عقلانیَت ) را بررسی نموده و درثانی وجود سنَت تاریخی معرفت هنری را در این حوزه اثبات کرده ایم ( فصل های 5-7 ) . همچنین در ساحت هنر مسیحی ( اولا به عنوان ریشه هنر دینی غرب و ثانیا بستر رشد و تکامل هنرها تا نیل به هنر هفتم ) نیز صراحتا اثبات کرده ایم هنر مسیحی مصداقی از فلسفه و به تبع آن عقلانیَت است ( فصل 8 ) . نهایتا به بررسی تعریف و مصادیقی از سینمای دینی ( امکان از طریق نشان دادن مصادیق ) پرداخته ایم ( فصل 9 ) . اهم ّ دستاوردهای علمی طرح حاضر که گاه در متن پژوهش قرار داشته اند و گاه به نوعی در حاشیه و ضمن تحقیق حاصل شده اند - و پیش از این مورد توجه متفکران ما قرار نگرفته ؛ در آثار غربی نیز تا حدّی که استقراء شد بدین شکل مطرح نبوده است و برای اولین بار در تحقیق حاضر بدست آمده اند - بدین قرار است : الف ) در متن تحقیق اول – نفی انحصار رویکردهای دین پژوهی . دوم – اثبات امکان زبان دین . سوم – تدقیق در تلقی از معقولیّت . چهارم – بحث در " ت
    Abstract
    Abstract: Issue of The Possibility of Religious Cinema always considered various ways - that it can called "Epistemology of Religious Cinema". According to the expression and study, the plan includes two basic steps: I- Negative steps II - Positive steps Explanation of the first step - removing barriers: In The first step we will see the numerous critics as barriers to achieving Religious Cinema and say that special circumstances make them ( Chapter 1), the second bugs emerge from the cinema as an art - so the answer should be "Hekmah Art" can refer (chapters 4-7). Also, because the film based on a series of thematic studies and research, should doubt the monopoly of the Study of Religion (Chapter 2). Finally, since the Cinema is a form of language (meaning communication tools), the possibility of Religious language have paid (Chapter 3). Explanation of the Second step: In this section, and since we think that realization of Religious Cinema is in the field of “Hekmah Art”, at first we indexing foundation of Hekmah (wisdom) and check there historic tradition of the art knowledge in this area (chapters 5-7). Also the trends of Christian Art have proven as the Christian philosophy (Chapter 8). Finally, definition of Religious Cinema discussed (Chapter 9). The most important scientific projects of the present study are: A) In the context of research I - rejecting the monopoly of Religious Study approaches. II - proved possibility of Religious language. III- Reforming thought about Rationality. IV - Discussion on "experience of Religious Art." V - The existence of artistic knowledge. VI - Discussion on "Christian art" and proof of Christian philosophy. VII - the possibility of Religious Cinema definition. B) On the sidelines VIII - Provides a new approach to Study of religion as "legal approach" IX - Correcting reading of Rationality and "Pascal Wager". X - Correct interpretation of W