عنوان پایان‌نامه

بررسی و ارزیابی عملکردآموزش های الکترونیکی(مطالعه موردی:دانشگاه قم



    دانشجو در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی و ارزیابی عملکردآموزش های الکترونیکی(مطالعه موردی:دانشگاه قم" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52259
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۹۰

    گستردگی تحولات در فناوری های اطلاعات و ارتباطات موجبات شکل گیری نوع جدیدی از آموزش به نام آموزش الکترونیکی را فراهم آورده است.دانشگاه مجازی به عنوان یکی از انواع این نوع آموزش،در بین مؤسسات آموزش عالی به سرعت گسترش یافته است.هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد دانشکده آموزش های الکترونیکی دانشگاه قم بوده است.این پژوهش با استفاده از روش توصیفی – پیمایشی انجام پذیرفت.جامعه آماری این تحقیق 335 نفر از اساتید(35نفر) و دانشجویان(300 نفر) دانشکده آموزش های الکترونیکی دانشگاه قم بوده اند.از جامعه آماری مذکور تعداد 19 نفر از اساتید و 158 نفر از دانشجویان با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شدند.جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.روایی پرسشنامه توسط اساتید و خبرگان مورد تأیید قرارگرفت.به منظور سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که برابر با 9386/0 بدست آمد.تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی صورت پذیرفت.در آمار استنباطی از آزمون های t تک نمونه ای،فریدمن و آزمون تکمیلی استفاده شد.نتایج بدست آمده از یافته ها نشان داد عملکرد دانشکده آموزش های الکترونیکی دانشگاه قم از نظر ابعاد آموزشی،یادگیری فردی،فرایندهای سازمانی و ابعاد محیطی مساعد و تنها از نظر بعد فناوری نامساعد است. در بین ابعادی که عملکرد مساعدی داشته اند،عملکرد دانشکده از نظر بعد «یادگیری فردی» بهتر از سایر ابعاد بوده است. از نظر ابعاد آموزشی و محیطی وضعیت مشابهی داشته و بعد فرآیندهای سازمانی وضعیت نامساعدتری نسبت به سه بعد ذکر شده داشته است.
    Abstract
    Creation of a new kind of education called e-learning, has been provided by Extensive developments in information and communication technologies. Virtual University as one of this type of education, among institutions of higher education has evolved rapidly. The purpose of this study was an performance evaluation of e-learning Faculty of University of Qom. A research method was descriptive survey. The study population consisted of 335 Professors (35) and students (300) of e-learning Faculty of University of Qom. With method of proportional stratified sampling (n=158) students choose of students population and (n=19) Professors participated in study. For collecting data were used Questionnaire that designed by the researcher. It's validity by under supervisor and advisors were confirmed. The Cronbach's alpha calculated to assess the reliability was 0.9386.For data analysis method to rate the questions, descriptive statistics and inferential statistics (One Sample T Test, Friedman Test and Wilcoxon Test) was used. The results showed that Performance of elearning Faculty of University of Qom in pedagogical, Individual learning, Organizational processes and Environmental Dimensions Was Favorable but in Technology Was unfavorable. Among the dimensions that have desirable performance, the "individual learning" is better than the other dimensions .pedagogic and environmental Dimensions had similar performance and Organizational processes' performance has been less Favorable. Keywords: Electronic learning , Virtual university, Performance Evaluation