عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر بکارگیری ITIL بر فرایندهای خدمات مدیریت شده IT (مطالعه موردی:شرکت آریا همراه سامانه)



    دانشجو در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر بکارگیری ITIL بر فرایندهای خدمات مدیریت شده IT (مطالعه موردی:شرکت آریا همراه سامانه)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: M324;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49396
    تاریخ دفاع
    ۲۷ مرداد ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    سیدمحمد محمودی

    چکیده ارائه مطلوب خدمات مدیریت شده فناوری اطلاعات به بازارهای صنعتی / تجاری مستلزم توجه به آمیخته بازاریابی از جمله فرآیند ارائه خدمات می باشد. لذا پژوهش حاضر تحت عنوان "بررسی تاثیر بکارگیری چارچوب ITIL بر فرآیندهای خدمات مدیریت شده IT" به منظور تعیین میزان تاثیر کاربرد چارچوب مزبور در محیط کسب و کار ایران انجام شده است. شرکت آریا همراه سامانه بعنوان جامعه آماری نمونه انتخاب و پژوهش میدانی در سال 90-1389 در آن اجرا شده است. در جمع آوری اطلاعات از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه بسته- پاسخ محقق ساخت و مورد تایید خبرگان استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون استیودنت حاکی از تاثیر گذاری بسیار زیاد بکارگیری ITIL بر فرآیند های خدمات مدیریت شده IT است. همچنین آزمون رتبه بندی فریدمن نشان دهنده تاثیر پذیری تمامی 7 فرآیند خدمات فناوری اطلاعات بترتیب از جنبه های مدیریت اشکال، سطح خدمات، پایش وقایع، ظرفیت، رویداد، پیکر بندی و تغییر می باشد. بنابراین توجه به کاربرد ITIL در فرآیند مدیریت اشکال، اصلی ترین حوزه بهبود خدمات مدیریت شده فناوری اطلاعات می باشد.
    Abstract
    Abstract Offering quality information technology managed services to business market requires paying attention to marketing mix including process for supplying service. The thesis is entitled to “survey on impact of applying ITIL over IT managed service processes” for measuring effects of the ITIL framework in Iran business environment. Arya Hamrah Samaneh is selected as sample IT service provider. The survey conducted during year 2011. Survey research method is applied through closed-ended-questionnaire for data collection whiles its validity and reliability examined by professional practitioners. Student’s t-distribution tests show that impact of applying ITIL over IT managed services is very high. Friedman non-parametric statistical ranking tests resulted that all seven processes are affected respectively in the order of Problem, Service Level, Event Monitoring, Capacity, Incident, Configuration and Change management. Therefore, focusing on Problem Management in IITIL is the main area for improvement of IT managed services.