عنوان پایان‌نامه

طراحی و اجرای نرم افزار آموزشی جهت آموزش مواد خواندنی - کاربردی برای دانش آموزان سندرم داون



    دانشجو در تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی و اجرای نرم افزار آموزشی جهت آموزش مواد خواندنی - کاربردی برای دانش آموزان سندرم داون" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40006;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1398ع
    تاریخ دفاع
    ۲۸ مهر ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    غلامعلی افروز

    چکیده: تاثیر یک نرم افزارآموزشی خواندن کاربردی برمهارت های خواندن کاربردی دانش آموزان آهسته گام( با نشانگان داون) مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظورپس از طراحی نرم افزار مذکور و با استفاده ازروش پژوهش آزمایشی ( طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل)، تعداد 20 دانش آموز10-8 ساله با نشانگان داون ازبین دانش آموزان آهسته گام مدارس ویژه شهرتهران و ازطریق روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب وپس ازهمتا سازی به صورت کاملاً تصادفی به دو گروه آزمایش وکنترل واگذارشدند. سپس گروه آزمایش تحت تاثیر برنامه خواندن کاربردی ، نرم افزارآموزشی وگروه کنترل با روش رایج درطی 12 جلسه 30 دقیقه ای مورد آموزش ، قرارگرفتند. به منظوربررسی میزان تاثیربرنامه ازیک آزمون تصویری محقق ساخته استفاده شد. نتایج بدست آمده با استفاده ازآزمون تی استودنت( برای دو گروه مستقل) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد،آزمودنی هایی که تحت تاثیربرنامه نرم افزارطراحی شده قرار گرفتند به میزان معنی داری ازمهارت های خواندن کاربردی بالاتری برخوردار بوده اندکه این خود نشانگر اثر بخشی نرم افزار طراحی شده برمهارت های خواندن کاربردی دانش آموزان آهسته گام است. واژه های کلیدی: خواندن کاربردی، دانش آموزآهسته گام،نرم افزارخواندن،نشانگان داون.
    Abstract
    Planning and performing a educational software for teaching functional reading elements tomental retarded students(down syndrom) elemantry schools of Tehran. The effect of a soft ware of functional reading teaching on mental retarded (Down Syndrom) functional reading skill students had studied . so with using from experimental research ( pretext and post text plans with control group) 20 student with the ages of 8 to 10 years old with down syndrome between the mental retarded students of special school of Tehran, from sudden multilevel sampling style had been elected and after matching in suddenly way, They have devided in to experimental and control group. Then, a experimental group will be influenced in a functional reading program with equcational software. And in conrol group it will influenced by traditional style of teaching in 12 sesion that eachone takes 30 minutes . for understanding about the level of effectiveness of program , There was a use of a researcher built visual test . resulted findings had analysed by using the T. test for two individual group. Findings had shown us that those students who were in fluenced by designed educational software had better functional reading skills . As aresult , designed software can have suitable effect on functional reading of mental retarded students Key words: functional reading , reading sof ware, down syndrom.